Ny bog om frivilligrekruttering

Foreningers kultur er afgørende for rekruttering

Af Sarah Borger, kommunikationskonsulent hos CFSA

Er det en udfordring for jeres forening at finde nye frivillige og sørge for, at de bliver hos jer på længere sigt? I dag udgiver CFSA en ny håndbog i frivilligrekruttering. "Få frivillige?" udforsker rekrutteringsprocessen og tilbyder praktiske værktøjer til at tiltrække og fastholde frivillige. Med fokus på foreningernes miljø, kultur og værdier viser bogen, hvordan man skaber et godt match mellem frivillig og forening. Hovedkræfterne bag bogen, chefkonsulent Mette Hjære og analysekonsulent Malthe Lindholm Sørensen, er helt overbeviste om, at den vil hjælpe alle de mange foreninger, der bokser med rekrutteringsproblemer.

Indhold
Ny bog om frivilligrekruttering
Mette Hjære og Malthe Lindholm Sørensen

Med jævne mellemrum er der nogen i pressen, der erklærer, at vi har en frivilligkrise. I sommeren 2022 var det festivalerne, der var i knibe. Sidste sommer var det sommerlejrene, og det er kun nogle måneder siden, CFSA's analysekonsulent Malthe Lindholm Sørensen manede til besindighed i Go’Morgen Danmark på TV2, efter en sportsklub måtte dreje nøglen om på grund af frivilligmangel. Virkeligheden er dog, at andelen af danskere, der laver frivilligt arbejde, er rimelig stabil og har været det gennem årtier. Når der jævnligt bliver udråbt krise, afspejler det nok snarere de enkelte foreningers oplevelse af, hvor svært det kan være at finde engagerede frivillige. Det er en kompleks og indimellem virkelig vanskelig opgave.

Få frivillige? Ny bog fra CFSA
Få Frivillige?

 

Bogen er til dig, der ønsker at styrke din forenings arbejde med at rekruttere og motivere frivillige indenfor det sociale arbejde. Bogen præsenterer de forskellige faser i rekrutteringsprocessen og tilbyder praktiske råd, inspiration og redskaber til at håndtere udfordringerne med at tiltrække og motivere engagerede frivillige. 

Bestil eller download Få frivillige

Heldigvis får vi hele tiden ny viden og nye værktøjer, der kan sættes i spil, når foreningerne henvender sig til CFSA med spørgsmål om rekrutteringsarbejdet. Selvom rekruttering kan være svært, så er det langt fra umuligt, og i vores nye rekrutteringshåndbog ”Få frivillige?” præsenterer vi både spritnye indsigter og konkrete råd til de foreninger, der kæmper for at få nye frivillige.

Foreningerne får ny hovedrolle i rekrutteringsarbejdet

Frivilligrekruttering og fastholdelse handler stadigvæk om at forstå, hvad der motiverer mennesker. Men ifølge bogens forfattere chefkonsulent Mette Hjære og  analysekonsulent Malthe Lindholm Sørensen  har ny forskning og erfaring givet os en ”virkelig væsentligt tilføjelse” til den viden, vi hidtil har bygget vores værktøjer op omkring. Det viser sig nemlig, at foreningens kultur, kapacitet og værdier er langt vigtigere, end vi hidtil har været opmærksomme på. 

”Det er ikke en revolution eller for den sags skyld en kæmpe overraskelse, men vægten har ikke været på foreningen eller rammerne for det frivillige arbejde. Vi har set på rekruttering fra den frivilliges perspektiv. Men vi kan nu dokumentere, at organisationsmiljøet er afgørende for, om man lykkes med at rekruttere frivillige og skabe en god tilknytning til organisationen,” fortæller Mette. 

Den dokumentation, hun henviser til, er forskningsprojektet Match fra Aalborg Universitet, som udgør en vigtig del af fundamentet for den nye bog. Resultaterne fra projektet er blevet sammenholdt med CFSA’s praksiserfaring og de konkrete udfordringer, foreningerne fortæller om, når de kontakter centeret fx igennem telefonrådgivningen.

Man kan ikke rekruttere alt og alle, og det skal man heller ikke. Derfor handler det om at finde, tiltrække og fastholde de frivillige, der passer ind i foreningen og aktivt træffe nogle strategiske valg om, hvem man rækker ud til.
Malthe Lindholm Sørensen, analysekonsulent hos CFSA

”For os har kunsten været at konkretisere, hvad den her nye indsigt betyder for foreningerne og omsætte det til deres praktiske virkelighed. Et eksempel kan være, at vi nu lægger vægt på det faktum, at man i sin kommunikation om foreningen vil tiltrække nogen og skubbe andre væk. Man kan ikke rekruttere alt og alle, og det skal man heller ikke. Derfor handler det om at finde, tiltrække og fastholde de frivillige, der passer ind i foreningen og aktivt træffe nogle strategiske valg om, hvem man rækker ud til,” siger Malthe. ”Det har vi forsøgt at komme med nogle meget konkrete bud på, hvordan man griber an.” 

Og det er blot en af flere nye tilgange til rekrutteringsarbejdet, læseren kan finde i bogen. 

”Vi prøver at pege på de knapper, man kan dreje på i foreningen, fremfor at dreje på knapper i den frivillige. Før handlede det mest om, hvordan kan vi skabe motivation i den enkelte, men her er vægten altså skiftet,” fortæller han.

Slip for spildarbejde og omveje 

Selvom bogen kommer med solid ny viden omsat til konkrete værktøjer, må læseren ikke forvente et mirakel. Mette og Malthe anerkender foreningernes oplevelse af, at rekrutteringsarbejdet er svært. Det er et vilkår.

”Det er en grundpræmis, at rekruttering ikke er en let opgave – det vil aldrig blive noget, man bare lige hurtigt gør. Det er et ongoing arbejde, som man løbende skal kigge på, revurdere og justere. Der er ikke nogen universelle løsninger, og arbejdet med frivillige er fyldt med dilemmaer, der ikke som sådan kan løses,” fastslår Malthe.

”Det største problem for mange foreninger er, at de ikke forholder sig til, hvordan de rekrutterer – men i stedet gør noget i hast, som kræver ressourcer uden at have en langvarig effekt. Jeg mener ikke, man nødvendigvis behøver at have en stor, nedfældet strategi. Men det er en stor fordel at have reflekteret over dilemmaerne, hvad målet egentlig er, og hvordan man lettest kommer derhen.
Malthe Lindholm Sørensen, analysekonsulent hos CFSA

Alligevel er de begge overbeviste om, at værktøjerne i bogen kan pege foreninger i retning af refleksioner og beslutninger, der gør rekrutteringsarbejdet både lettere og mere effektivt – ikke mindst ved at forholde sig til de dilemmaer, der er et vilkår for rekrutteringsarbejdet.

”Det største problem for mange foreninger er, at de ikke forholder sig til, hvordan de rekrutterer – men i stedet gør noget i hast, som kræver ressourcer uden at have en langvarig effekt. Jeg mener ikke, man nødvendigvis behøver at have en stor, nedfældet strategi. Men det er en stor fordel at have reflekteret over dilemmaerne, hvad målet egentlig er, og hvordan man lettest kommer derhen,” siger Malthe.

Caseartikel fra bogen om rekruttering af unge

I DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom kan de unge veksle mellem at være deltager og frivillig alt afhængigt af den enkeltes interesser og livssituation. Den fleksible og individuelle tilgang går hverken ud over fællesskab, struktur eller rammer. Ansvar og selvbestemmelse er nemlig nogle af nøgleordene i DFUNK’s succes med at rekruttere og fastholde unge i frivillige fællesskaber, som de ellers ikke nødvendigvis har en tradition med sig for at deltage i.

Læs et uddrag af casen "DFUNK: Den perfekte løsning til unge frivillige findes ikke."

I undgår ikke dilemmaer

Det store fokus på den enkelte frivilliges motivation kan betyde, at foreningerne glemmer at forholde sig til dilemmaerne i arbejdet med frivillige. 

Et konkret eksempel på et dilemma er den svære balance mellem mangfoldighed og sammenhængskraft. Foreninger, som ønsker sig mere mangfoldighed, bruger mange ressourcer på at forstå motivationen hos nye typer af frivillige, som er forskellige fra de frivillige, der allerede er i foreningerne. Men de kan glemme, hvor omkostningsfuldt det kan være for det eksisterende fællesskab mellem deres frivillige.

”Et godt eksempel er problemet med at finde balancen mellem  gnidningsfri fællesskaber og mangfoldighed. Jo mere du dyrker de vaner og den kultur der allerede er i fællesskabet, desto sværere kan det være at åbne op for mennesker, der adskiller sig fra de andre frivillige. Og jo mere du åbner foreningen op i rummelighedens og mangfoldighedens navn, desto mere udfordret kan fællesskabet blive. Det er et vilkår, man som forening må forholde sig til. Det, som bogen hjælper med, er at gå strategisk til den slags spørgsmål. Frivilliggruppen i jeres forening er måske ikke specielt mangfoldig, og det kan være, at det er helt ok og måske endda det bedste for jeres brugere,” fortæller Malthe.

Ny dagsorden i frivilligsektoren

Ifølge bogens forfattere er det nye, øgede fokus på foreningerne en del af en generel erkendelse af, at det er nødvendigt at se ud over de enkelte frivillige, hvis man vil sikre et sundt Foreningsdanmark. Mette Hjære har fulgt udviklingen i sektoren igennem et helt arbejdsliv, og hun oplever, at interessen for foreningerne er stigende i både forskningsverdenen og frivilligsektoren

”Man er i det hele taget er begyndt at rette fokus mere imod rammerne for frivillighed. Hvis frivilligheden skal trives, så skal man også kigge på hele organisationsstrukturen omkring den, ikke kun de enkelte frivillige," fortæller Mette.

Man opdager, at alt det, der ligger rundt om den enkelte frivillige, faktisk er virkelig vigtigt for gode indsatser til gavn for brugerne. Det har tidligere været en selvfølge. Nu er der pludselig kommet mere fokus på, at de ansatte også skal have det godt, osv. Det er okay at have gode forhold i foreningen. Det er faktisk nødvendigt.
Mette Hjære, chefkonsulent hos CFSA

Både fra fondenes og fra politisk side ser vi en åbning for en højere grad af støtte til fx ansatte i foreningerne, arbejdsmiljøet og driftsudgifter.

”Det er pendanten til diskussionen om kolde og varme hænder i det offentlige. Man opdager, at alt det, der ligger rundt om den enkelte frivillige, faktisk er virkelig vigtigt for gode indsatser til gavn for brugerne. Det har tidligere været en selvfølge. Nu er der pludselig kommet mere fokus på, at de ansatte også skal have det godt, osv. Det er okay at have gode forhold i foreningen. Det er faktisk nødvendigt," fortsætter hun.

Det rigtige match er til gavn for alle

Der er ingen hurtige løsninger, men bogen byder på ny perspektiver og værktøjer, der kvalificerer arbejdet med rekruttering og fastholdelse af frivillige. Og det vil spare foreningerne for både tid og frustrationer, mener bogens forfattere.

”Der er frustrationer, vi slipper udenom, og måske kommer foreningerne lige et par trin længere op på en løsningsstige. De slipper ikke for at arbejde på det, det er en præmis. Men en bedre forståelse kan klart hjælpe til bedre løsninger, og måske også en anerkendelse af, at der er ting, der er svære. Det skal foreningerne vide. De får på den måde et mere nuanceret blik på rekruttering og en bedre forklaring på, hvorfor det lykkes eller mislykkes,” siger Mette Hjære. 

"I sidste ende vil det hjælpe både foreningerne, de frivillige og brugerne. Vi tror på, at det bliver lettere med denne bog. Man kan måske spare sig selv for nogle omveje og undgå at bruge krudt på at rekruttere frivillige, som i virkeligheden ville passe bedre ind i en anden forening – til gavn for alle", afslutter Malthe.

 

Match-øvelsen

Gennem bogen præsenteres læseren for flere øvelser, der kan styrke rekrutteringsarbejdet. Den mest grundlæggende af øvelserne er Match-øvelsen, som sikrer et godt match mellem forening og frivillig ved at konkretisere behov og forventninger. Den hjælper jer til at definere frivilliggruppen, forskellige frivilligroller. 

Match-øvelsens opgaver kort:

  1. Beskriv, hvordan den frivillige bidrager til jeres formål
  2. Beskriv de opgaver og aktiviteter, den nye frivillige skal varetage 
  3. Beskriv tidsforbruget 
  4. Beskriv, hvad I kan tilbyde den frivillige 
  5. Beskriv de færdigheder eller kompetencer, som er gode at have for at kunne løse opgaven

 

Få en udførlig beskrivelse af, hvordan i udfører Match-øvelsen her: Vejledning til Match-øvelsen

Kontakt

foto af analysekonsulent Mette Hjære
Analysechef

M +45 52 10 00 41

Foto af konsulent Malthe Lindholm Sørensen
Analysekonsulent, forældreorlov