Hvordan styrker vi bestyrelsens motivation? 

Af Sigrid Bolet, konsulent og rådgiver hos CFSA

Hvordan kan I som bestyrelse skabe et godt fundamentet for de enkelte bestyrelsesmedlemmer indsats og engagement? I denne artikel giver CFSA’s rådgiver Sigrid Bolet tips og råd til, hvordan bestyrelsen i mindre foreninger uden ansatte kan arbejde med at styrke bestyrelsesmedlemmernes motivation ved at anerkende og påskønne deres indsats og engagement.  

Indhold
CFSA rådgivning
Foreningsbestyrelse

Bestyrelser - særligt i mindre foreninger uden ansatte – bruger ofte både tid og kræfter på at motivere og fastholde foreningens frivillige og sikre, at de frivillige føler sig værdsat og anerkendt for deres indsats. Imidlertid er der en gruppe af frivillige, som ofte bliver overset i det daglige motivationsarbejde – nemlig bestyrelsesmedlemmerne selv.

Skab en praksis, der tilgodeser forskellige behov for anerkendelse

I en tid, hvor mange oplever, at det er svært at tiltrække og rekruttere nye og kompetente kræfter til bestyrelsesarbejdet, kan det på længere sigt blive problematisk for jeres forening, hvis I ikke har et system eller en praksis for, hvordan I arbejder med at motivere bestyrelsen og fastholde de enkelte bestyrelsesmedlemmers engagement. Det handler således ikke alene om den enkelte persons behov for anerkendelse, men i lige så høj grad om, at I har et strategisk sigte i forhold til foreningens udvikling og velbefindende.

Der er forskel på, hvordan vi hver især bliver motiveret gennem anerkendelse for vores arbejde. Nogle oplever et simpelt ’tak’ som anerkendende. Andre har brug for en oplevelse af, at de gør en forskel eller at andre lytter til dem og tager deres viden og kompetencer alvorligt. Der findes derfor flere forskellige måder og tilgange, I kan benytte, når I ønsker at styrke bestyrelsesmedlemmernes motivation og engagement gennem anerkendelse.

Formel anerkendelse

Formel anerkendelse kan fx bestå i at fejre og påskønne det enkelte bestyrelsesmedlem ved at tildele et diplom eller et æresmedlemsskab for en længerevarende eller mangeårig indsats i bestyrelsen. I kan fx overrække diplom eller æresmedlemsskab i forbindelse med generalforsamlingen eller på et større medlemsarrangement.

Åben taknemmelighed

Forpersonen eller andre medlemmer af foreningen kan offentligt takke enkelte bestyrelsesmedlemmer for deres tid og indsats. Fx i en fællesmail til foreningens medlemmer, i artikler eller opslag på sociale medier, i foreningens nyhedsbrev eller i form af en ’takketale’ på generalforsamlingen eller ved et større arrangement i foreningen.

Personlig tilfredsstillelse og udvikling

Vi ved, at mange frivillige – herunder bestyrelsesmedlemmer - bliver motiveret gennem personlig tilfredsstillelse og udvikling. Det gælder også for en bestyrelse, som ofte er sammensat af medlemmer med mange forskellige kompetencer og fagligheder. I kan fx arbejde med at understøtte den personlige tilfredsstillelse ved at synliggøre, hvordan den enkeltes faglighed bidrager til at skabe en positiv forandring for foreningens medlemmer og målgruppe. Det giver faglig anerkendelse. Koblingen mellem faglighed og værdi kan både ske internt i organisationen (fx i årsrapporten) eller ved positiv omtale i de lokale medier.  Bestyrelsesmedlemmer kan også opleve personlig tilfredsstillelse, når de får tilbud om at deltage i faglige kurser og kompetenceudviklende aktiviteter. 

Feedback og sparring

Løbende feedback og mulighed for at få sparring på sit arbejde, er vigtigt for de fleste mennesker. Det giver den enkelte en oplevelse af, at det vedkommende gør, er værdifuldt. Internt i bestyrelsen er det derfor en god ide, at I arbejder med at opbygge en kultur, hvor der er tid og rum til løbende og konstruktiv feedback på jeres opgaver og resultater. Ligeledes kan en fortrolig (udviklings-)samtale med foreningens forperson give de enkelte bestyrelsesmedlemmer mulighed for at få faglig sparring og feedback på det strategiske arbejde, som de har en andel i.

Introduktion og oplæring

For mange nye frivillige er oplæring værdifuld, fordi de oplever oplæring som et udtryk for foreningens anerkendelse dem. Oplevelsen af at blive taget godt i mod og blive klædt på til de nye opgaver og samarbejdet,  er en indirekte måde at anerkende nye bestyrelsesmedlemmer på. Det kan derfor også være en god ide, at invitere nye bestyrelsesmedlemmer til et møde, hvor den øvrige bestyrelse byder nye bestyrelsesmedlemmer velkommen. I kan desuden supplere med et eller flere introduktionsmøder eller et oplæringsforløb. Endelig kan det være en god ide at afholde et årligt bestyrelsesseminar, gerne kort tid efter den nye bestyrelse er blevet valgt. Det giver jer mulighed for at lære hinanden at kende, få et fælles sprog og sætte mål for jeres arbejde i bestyrelsen og herigennem indirekte anerkende de enkelte bestyrelsesmedlemmers indsats.  

Anerkendelse fra omverdenen

Som foreningens øverste ledelse vil bestyrelsesmedlemmer ofte være tilbøjelig til at finde anerkendelse eksternt fremfor internt i organisationen. Det kan være ved at spejle sig i andre bestyrelser og få anerkendelse fx ved at deltage i netværksarrangementer og konferencer. Oplevelsen af ekstern anerkendelse kan også opstå gennem positiv presseomtale eller som respons på et fagligt oplæg eller en artikel om foreningens vigtige arbejde. På den måde får omverdenen blik for, hvilken positiv forskel foreningen gør for foreningens målgruppe, hvilket kan give oplevelsen af anerkendelse og dermed øget motivationen hos de ansvarlige i bestyrelsen.

Uanset, hvilke behov det enkelte bestyrelsesmedlem har for anerkendelse, er det vigtigt, at I som bestyrelse er opmærksomme på, at når I sætter fokus på motivation, er det både med til at skabe gode betingelser for jeres interne samarbejde og fastholde eksisterende, styke jeres mulighed for at rekruttere nye og lette onboarding af nyvalgte bestyrelsesmedlemmer.

3 trin til anerkendelse, der motiverer og fastholder bestyrelsesmedlemmernes engagement

1. Skab en anerkendende kultur i bestyrelsen

Begynd med at turde tale om, at anerkendelse betyder noget for den enkeltes motivation og dermed lyst til at engagere sig i bestyrelsesarbejdet. Det kan måske virke som en barriere for nogle at skulle tale om behovet for anerkendelsen i bestyrelsesregi i frivillige sociale foreninger, hvor formålet er at hjælpe andre. Ikke desto mindre er det et vigtigt første skridt for at få skabt en anerkendende kultur. Find derefter ud af, hvordan I vil arbejde med at skabe en anerkendende kultur, og læg en plan for hvem og hvornår. Gør det fx til en fast praksis på jeres bestyrelsesmødet, at I fremhæver hinandens milepæle og succeser og har en praksis for feedback og sparring.

2. Spot anledninger, hvor det er oplagt at fremhæve bestyrelsesmedlemmernes indsats og engagement

Næste skridt er at tale bestyrelsesarbejdet og bestyrelsesmedlemmernes indsats op i andre situationer og sammenhænge. Det kan særligt forpersonen bidrage til i mere officielle sammenhænge som fx i årsrapporten eller årsregnskabet og på generalforsamlingen. I kan overveje at skrive anledningerne i jeres årshjul, så I får gjort det anerkendende element til en fast rutine. Ved at praktisere en anerkendende tilgang blandt foreningens medlemmer går i samtidig forrest som det gode eksempel og får skabt en positiv kulturforandring af, hvor anerkendelse og værdsættelse er en naturlig del af foreningen.

3. Synliggør bestyrelsesmedlemmernes indsats og bestyrelsesarbejdet over for medlemmer, frivillige og omverden

Det er kun muligt for andre i organisationen at værdsætte og anerkende bestyrelsens engagement og indsats, hvis bestyrelsen er tilgængelig og dets arbejde og resultater er synlige. Det kan i fx arbejde med ved at have Fx med billeder og CV på hjemmesiden eller i foreningslokalet og ved at deltage i eller fortælle om jeres resultater ved medlemsarrangementer o.l. Få evt. mere inspiration til, hvordan I kan arbejde med at synliggøre bestyrelsens arbejde og resultater i artiklen  Hvordan skaffer vi kandidater til bestyrelsen?

Brug for rådgivning?

Har du brug for rådgivning om frivillighed, er du velkommen til at sende en mail med dit spørgsmål via vores rådgivningsformular 

Du kan også ringe til os på telefon: 66 14 60 61. Vores telefon er åben mandag klokken 12.30-15 og tirsdag - torsdag klokken 9-12.

CFSA's rådgivningen er forbeholdt frivillige og ansatte som arbejder med frivillighed på det frivillige socialområde i Danmark.

60+ guider om frivillighed: I CFSA's mere end 60 online guider finder du svar på de mest almindelige spørgsmål, som arbejdet med frivillighed giver anledning til. Se alle vores guider om frivillighed

Kontakt

none
Konsulent og rådgiver

M +45 92 82 68 89