Faglig artikel

3 trin til at rekruttere unge frivillige

Af Suzette Frovin, kommunikationskonsulent ved Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Mange foreninger gør en indsats for at rekruttere unge, men uden held. Denne artikel beskriver, hvordan du ved at arbejde målrettet med rekruttering i faser kan få succes med at at rekruttere unge frivillige.

Indhold
Faglig artikel
3 trin til at rekruttere unge frivillige

Unges liv tager sig naturligvis anderledes ud end for 20-30-50 år siden. Det betyder, at unge kommer med en anden livshistorie end os, der er født før årtusindeskiftet. Derfor kræver arbejdet med at engagere unge, at I både forstår, hvad unge er formet af, og hvilken livsfase unge befinder sig i.

For at I kan danne jer et billede af den gruppe af unge, I vil engagere, er det relevant at finde svar på spørgsmål som: Er målgruppen under uddannelse? Bor de hjemme, eller er de netop flyttet hjemmefra – måske til en ny by? Er det en målgruppe, der ved, hvad de vil i livet, eller undersøger de stadig mulighederne? Har jeres målgruppe allerede erfaring med frivillighed, eller er frivillighed nyt for dem?

I vores bog ’Engagement behøver plads’ kan du læse mere om, hvad der kendetegner den unge generation. Du kan også få mere viden i publikationen ’Tal om unge og frivillighed. Tendensrapport om 16-29 åriges frivillige arbejde’.

Gå systematisk til værks

Når I som forening vil engagere unge, er det en god ide at tage afsæt i rekrutteringsprocessens fem faser.

Her får I en introduktion til de tre første faser af processen, som giver jer et godt afsæt for at lykkes med at nå unge: 1) Udformning af rekrutteringsstrategi og målsætning, 2) Frivilligjob-analyse og 3) Valg af rekrutteringsmetode(r). De øvrige to faser er 4) Samtaler og onboarding af nye frivillige og 5) Læring, evaluering og igangsætning af indsatser.

Fase 1: Rekrutteringsstrategi og målsætning

Første skridt mod at lykkes med at engagere unge er, at I får konkrete erfaringer og arbejder målrettet med at rekruttere unge frivillige. Det er en god ide at nedsætte et rekrutteringsudvalg, som kan sætte mål og retning for jeres rekrutteringsarbejde. Fordelen ved at opsætte mål er, at det er tydeligt, hvor I er på vej hen – og at I kan følge, hvor langt I er fra målet. Udvalget bør løbende evaluere jeres mål og indsats. Undervejs bliver I nemlig klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det betyder at I kan justere jeres indsats ud fra den viden, I får i arbejdet med rekruttere unge frivillige. Det er en god ide at lade rekrutteringsudvalget sætte mål for rekrutteringsindsatsen sammen med resten af foreningen, så indsats og mål bliver forankret bredt i jeres forening.

Se, hvordan I udvikler konstruktive mål for rekruttering af unge i vores bog ’Engagement behøver plads’.

Fase 2: Frivilligjob-analysen

Frivilligjob-analysen hjælper jer med at afstemme jeres forventninger, så I bliver skarpe på, hvem I vil rekruttere, og på hvordan næste fase i jeres rekrutteringsstrategi skal tage sig ud for at nå i mål.

I arbejdet med analysen kan I have brug for at (gen)overveje, om der er sammenhæng mellem de unges livsfase og de frivilligjob, I kan tilbyde. Det er ikke usædvanligt, at foreninger udbyder frivilligjob på tidspunkter, hvor unge er i skole, læser til eksamen eller er på arbejde.

Frivilligjob-analysen har desuden den fordel, at den skaber et fælles fundament i foreningen.

Hvis potentielle frivillige henvender sig af egen drift, vil I allerede have gjort jer vigtige overvejelser om, hvad I kan tilbyde og inden for hvilke rammer.

Se trin for trin-guide til at gennemføre en frivilligjob-analyse i vores bog ’Engagement behøver plads’.

Fase 3: Rekrutteringsmetode

Cirka 45 pct. henvender sig selv til en forening for at blive frivillig. Det viser tal fra Frivilligrapporten 2016-18. Rapporten viser også, at frivillige oftest er ressourcestærke mennesker, og at 55 pct. starter med at lave frivilligt arbejde, fordi de bliver opfordret til det.

Vi ved desuden, at danskerne er frivillige i længere tid og flere timer om ugen, hvis de er blevet opfordret af bekendte, som de ikke er i familie eller primære venner med. Særligt unge gerne vil være frivillige, hvis de bliver spurgt direkte. Når I rekrutterer frivillige, kan I enten henvende jer direkte til frivillige i jeres netværk og opfordre folk til at blive frivillige. I vores bog ’Engagement behøver plads’ kan du læse, hvordan du kan bruge Netværksmetoden til at nå ud til unge i jeres lokalområde.

En anden mulighed er at opfordre unge til at henvende sig til jer på baggrund af fx opslag på sociale medier, plakater og annoncer i lokalavisen. Det kan fx være en video på Facebook, en flyer til omdeling i det lokale idrætscenter eller en lille plakat på en opslagstavle på ungdomsuddannelser i jeres lokalområde. Husk, at fortælle om det formål og de opgaver, I rekrutterer frivillige til. Husk også at fortælle, at det frivillige arbejde er uden for skole-/studietid, og at I naturligvis tager hensyn til ferier og eksamensperioder. I ’Engagement behøver plads’ kan du få meget mere inspiration til jeres kommunikationsindsats.

For at komme bredere ud med jeres jobopslag kan I bruge fx Frivilligjob.dk, der er en online database, hvor frivillige foreninger gratis kan slå frivillige opgaver op. På siden finder I også en guide til at skrive gode frivilligjob-opslag. Databasen er drevet af FriSe – Landsorganisationen Frivilligcentre og Selvhjælp.

Lær af jeres rekrutteringsproces

Når I har været gennem hele rekrutteringsprocessen, bør I evaluere den. På den måde kan I undersøge, hvorfor I fik eller ikke fik flere frivillige. Evalueringen kan give jer en indikation på, hvad I kan gøre anderledes for at ændre resultatet. Hvis I intet ændrer i jeres rekrutteringsproces efterfølgende, vil I sikkert få det samme resultat igen.

  • Når I evaluerer, kan I fx kigge på:
  • Hvilke rekrutteringsmål har I nået? Hvorfor (ikke)?
  • Vil I fortsat rekruttere som unge frivillige til jeres forening?
  • Hvilken rolle har rekrutteringsudvalget spillet – er der brug for justeringer?
  • Hvilke dele af jeres netværk har haft lettest ved at hjælpe jer med at rekruttere unge?
  • Er det de rette steder, I har søgt efter frivillige – eller skal I søge andre steder?

Rekruttering af unge adskiller sig på mange måder ikke fra jeres øvrige arbejde med at finde nye frivillige til jeres forening. For at lykkes kræver det, at I arbejder målrettet med at identificere den målgruppe blandt unge, som I gerne vil nå ud til – det sikrer, at unge frivillige oplever, at mødet med jeres forening er meningsfuldt og givende, både for dem og for jer.

Artiklen er en forkortet udgave af kapitlet Sådan rekrutterer I unge frivillige fra bogen ’Engagement behøver plads’, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, 2018.

Bestil bogen ’Engagement behøver plads’