Faglig artikel

Klar til genåbning: 3 trin til at komme godt fra start

Af Suzette Frovin, kommunikationschef, Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Mere end et år med nedlukning, delvis genåbning og ny nedlukning har udfordret det frivillige sociale arbejde, men tiden er også en anledning til at tænke nyt og skabe forandringer. I denne første genåbningsartikel fra CFSA får I tre trin til, hvordan I kan gøre status, samtidig med I forbereder genåbningen og lægger (realistiske) planer for fremtiden.  

Indhold
Faglig artikel
none

Siden foråret 2020 har vi udbudt mere end 120 webinarer, som alle har taget afsæt i de aktuelle udfordringer, som de frivillige sociale foreninger stod over for. Den rekordstore deltagelse i vores webinarer har bekræftet os i, at lysten til udvikling er stor i den frivillige sociale sektor – også i krisetid. Ikke overraskende har vi i hele perioden oplevet en stor nysgerrighed på potentialet i det digitale foreningsliv, som før marts 2020 var ubetrådt land for mange foreninger.

Nu står en gradvis genåbning af samfundet og foreningslivet for døren, og det er en oplagt anledning til at gøre status og sætte nye pejlemærker for det frivillige sociale arbejde. Hvad der er den helt rigtige genåbning for netop jeres forening, kan selvfølgelig kun I vide. Men på CFSA vil vi gerne bidrage til den gode genåbning ved at inspirere jer med viden og værktøjer, som bidrager til, at I kommer godt fra start.

Faglig inspiration til genåbningen 

Frem mod sommerferien vil vi derfor give jer inspiration og værktøjer til, hvordan I kan lade praktisk planlægning og udvikling gå hånd i hånd. Vi udbyder målrettede webinarer, som vi supplerer med faglige artikler og guider, der giver jer de bedste betingelser for at bruge genåbning som en konstruktiv anledning til at gøre status og sætte mål for fremtiden.

Dette er den første faglige genåbningsartikel. Den indeholder en genåbningsguide i tre trin, som giver jer mulighed for at samle op på erfaringerne fra det seneste år, samtidig med at I lægger planer for genåbningen.

I kan arbejde med guiden på flere niveauer. I kan fx drøfte spørgsmålene på et bestyrelsesmøde eller i et fælles møde mellem bestyrelsen og frivilliglederne. I kan også overveje at inddrage jeres frivillige for at få endnu flere inputs til, hvad I med fordel kan arbejde videre med. Uanset hvor mange I inddrager, er det en god ide at give deltagerne et par minutter til at overveje spørgsmålene, inden I tager en fælles drøftelse. Overvej også at lade alle komme til orde i en indledende runde. På den måde sikrer I, at I får flere nuancer ind i samtalen.

Trin 1: Foreningen før corona – hvordan så den egentlig ud?

Tænkt tilbage til tiden før marts 2020. Hvordan så jeres forening ud dengang? Havde I organiseret jer på den mest hensigtsmæssige måde ift. de mål, I havde sat for jeres forening? Hvordan fungerede jeres frivillige fællesskaber? Hvordan fungerede jeres aktiviteter? Nåede I ud til de målgrupper, I gerne ville? Imødekom jeres aktiviteter målgruppens behov? Var der initiativer/forandringer, som I ikke fik taget hul på, fordi det måske var svært at finde tid og motivation i en travl hverdag?

Trin 2: Hvad lærte I om jeres foreningsfællesskab og aktiviteter under corona?

Når I ser tilbage på jeres forening det seneste år, hvad har da overrasket jeres mest? Hvordan reagerede jeres frivillige på nedlukningen? Og hvordan reagerede jeres målgruppe? Var der værdier både blandt jeres frivillige og blandt målgruppen, som blev særligt tydelige under nedlukningen? Hvad efterspurgte jeres frivillige og målgruppe under nedlukningen, og hvad gjorde I konkret for at imødekomme deres ønsker og behov? Hvad har I fx gjort for at holde liv i frivilligfællesskaberne – og hvordan holdt I kontakten til målgruppen? Var der initiativer, der har vist sig at være særligt gode og effektfulde?  Og endelig: Hvordan har initiativer og eventuelle aktiviteter under nedlukningen påvirket jeres forening organisatorisk? Har der vist sig muligheder eller barrierer i jeres organisering, som giver anledning til mere permanente forandringer?

Trin 3: Hvad er drømmescenariet for jeres forening efter genåbningen?

Nu samler I op på diskussionerne fra de første to trin. Hvis I kan vælge frit, hvilke erfaringer/arbejdsgange/aktiviteter vil I gerne tage med jer både under og efter genåbningen? Og giver erfaringerne fra det seneste år anledning til forandringer både på kort og på lang sigt? Er der brug for organisatoriske ændringer? Skal I fx skabe andre rammer for jeres frivillige fællesskab? Eller udbyde andre aktiviteter eller udvikle nye tilbud til jeres målgruppe? Kort sagt: Hvordan ser den gode genåbning ud hos jer – og hvad skal der til for, at I igen kan byde frivillige og målgruppe inden for hos jer?

Fra samtale til handling: Sådan kommer I videre

Når I har gennemgået guidens tre trin, er det vigtigt, at I får samlet op på de vigtigste konklusioner, så I kan handle på dem. Det kan I gøre ved at dele konklusionerne ind i kategorier som fx organisation, frivillige, målgruppe. Derefter kan I for hver enkelt konklusion formulere konkrete handlinger og lave en tidsplan for, hvornår I sætter gang i handlingerne (og hvornår de skal være afsluttet). Nogle handlinger (fx større forandringer) kan med fordel brydes ned i mindre handlinger, så det bliver mere overskueligt at arbejde med. Overvej også, hvor arbejdet med planen skal forankres (fx i bestyrelsen), og om det kan være en god ide at nedsætte arbejdsgrupper, som arbejder med at udvikle og implementere de enkelte handlinger. Hvis I vil udvikle nye aktiviteter, kan I nedsætte en arbejdsgruppe, som får til opgave at gentænke (dele af) jeres aktiviteter og fremlægge deres forslag for bestyrelsen. Arbejdsgrupper kan lette arbejdspresset på bestyrelsen, sikre at I får skabt den udvikling, I ønsker, og samtidig sikre ejerskab til nye initiativer og forandringer bredt ud i jeres forening.

Giv plads til hverdagsudvikling

Tænketanken Mandag Morgen og Bikubenfondens offentliggjorde i efteråret 2020 en undersøgelse, der viste, at den frivillige sociale sektors lyst til nytænkning var ekstraordinært stor i foråret 2020. På centret omlagde vi hele vores kursussæson fra fysiske kurser til webinarer over en uge. Tilsvarende har vi set, hvordan foreninger i hele landet på kort tid tilpassede og gentænkte aktiviteter til gavn for brugerne. Dermed skabte nedlukningen en helt særlig mulighed for at skabe udvikling over meget kort tid.

Det er klart, at det ikke er muligt at blive ved med at tage så store udviklingsspring, som mange foreninger gjorde under corona-epidemien. Til gengæld kan I bruge erfaringerne fra det seneste år til at arbejde med løbende udvikling af jeres forening og jeres aktiviteter. I kan fx kortlægge, hvad der (udover restriktioner og nedlukning) gjorde udvikling mulig hos jer. Hvordan (og hvor i organisationen) opstod ideerne til udvikling? Hvordan gik I fra ide til handling? Og hvordan skabte I ejerskab til forandringerne blandt jeres frivillige? Svarene på de spørgsmål giver jer indsigt i, hvordan I helt konkret kan arbejde med løbende at udvikle jeres forening og aktiviteter.

God fornøjelse med genåbningen – vi glæder os til at se jer derude i virkeligheden igen!