Fundraising
Uden penge – ingen aktiviteter. Fundraising er en kerneopgave i de fleste foreninger og frivillige fællesskaber. Det er en bred disciplin, som kræver, at I både er gode til at få ideer, har overblik over relevante puljer og fonde, kan skrive gode ansøgninger og ikke mindst tænke i alternative veje til at skaffe penge og udstyr til jeres aktiviteter. I dette tema har vi samlet viden, guider og redskaber, der kan give jer inspiration til, hvordan I kan tilrettelægge arbejdet med fundraising hos jer.
Skaf penge med effektiv og systematisk fundraising
Fundraising er, når foreninger, frivillige organisationer og frivillige fællesskaber arbejder for at skaffe penge eller ressourcer til fx drift, aktiviteter, projekter og initiativer.
Fundraising handler om at planlægge, hvordan I på både kort og langt sigt rejser midler, der sikrer, at I har et økonomisk fundament til at forfølge jeres ideer, formål og indsats. Det sker fx ved at ansøge puljer og fonde, søge sponsorater, bede om donationer, samle ind, sælge varer eller indgå samarbejde med fx en lokal virksomhed. Fundraising er derfor en bred disciplin, som kræver mange forskellige kompetencer.
Når fundraising lykkes, er det fordi I har fundet et stærkt match mellem jeres aktivitet, forening eller projekt og den donor, som I søger penge hos. I har formået at overbevise dem om, at giver de lige præcis jer pengene, så kan I gøre en forskel.
Der er stor konkurrence om midler og både offentlige puljer og private fonde får mange ansøgninger og henvendelser. Derfor er fundraising også en opgave, som kræver systematik.
Allerede når I begynder at overveje at gå i gang med fundraising, går planlægningen i gang. Hvordan finder I den rette fond? Skal I stifte en forening for at kunne søge? Hvad skal der stå i ansøgningen? Og hvordan vil I gøre det tydeligt, at pengene havner både trygt og godt hos jer?
8 tips og råd, når I går i gang med fundraising
Inspiration og redskaber til en bedre ansøgning
Kortlæg jeres netværk eller crowd med netværksmetoden
Netværksmetoden er velegnet til at give jer et overblik over jeres netværk eller crowd, når I i forbindelse med fx en indsamling, kampagne eller crowdfunding skal aktivere jeres netværk. Metoden kan også bruges til at kortlægge jeres sponsornetværk.
Det skal I gøre:
- Tegn alle jeres tætte relationer på et papir
- Tegn dernæst alle jeres relationer, som ikke er så tætte, men som I stadig har kendskab til
- Se på papiret. Er der nogen i jeres netværk, som er oplagte at kontakte?
- Har I kontakter, som kender relevante donorer eller sponsorer, og som kan opfordre til at støtte jer?
- Aftal hvem hos jer, der skal kontakte dem I har udpeget som relevante i jeres netværk.
Fundraising
Hvordan griber I det an, når I har en ide til en aktivitet, som I gerne vil søge penge til?
I denne korte video præsenterer CFSA's rådgiver og konsulent Mette Wang de tre vigtigste overvejelser, I skal gør jer, og det I skal have på plads, før I går i gang med at skrive en ansøgning.
Oplæg: Mette Wang
Interview: Suzette Frovin
Film og klip: Flemming Helsted Juul
Bliv klogere på fundraising
Få råd og sparring til opgaver med fundraising
På Center for Frivilligt Socialt Arbejde har vi stor erfaring med at udvikle skræddersyede tilbud, hvor I bliver klædt på til fundraising. Det kan fx være gennem tilbud om kurser, oplæg, workshops eller rådgivning.
Kontakt
Hvis I vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe med jeres fundraising, kan I kontakte CFSA på telefon 66146061 eller sende os en mail info@frivillighed.dk