Webguide

Sådan får I godkendt foreningens indsamling

Når foreninger og frivillige beder om bidrag, støtte eller donation - fysisk såvel som online - kræver det en tilladelse fra Indsamlingsnævnet, hvis indsamlingen skal være lovlig. Læs om, hvordan I får jeres indsamling godkendt, og hvordan I sikrer jer, at I overholder indsamlingsloven.

Foreninger og frivillige organisationer må ikke bare gå på gaden med en indsamlingsbøsse eller bede om penge på sociale medier som fx Facebook eller via andre onlinekanaler. Indsamling af penge skal altid godkendes på forhånd af Indsamlingsnævnet

I denne guide kan du læse om de regler, der gælder for indsamlinger. Du kan også læse om, hvordan I får tilladelse fra Indsamlingsnævnet, når I som forening eller frivillige vil samle penge ind til jeres aktiviteter.

Hvornår skal I have tilladelse til at samle ind?

Hvis I som frivillige eller forening beder andre om et bidrag, støtte eller en donation, så skal I i de fleste tilfælde have en tilladelse fra Indsamlingsnævnet. I skal have tilladelsen, før I går i gang med indsamlingen.

I skal også have en tilladelse, hvis I sælger et produkt, hvor nogle af pengene går til et bestemt formål eller jeres aktiviteter. Det kan fx være, hvis I sælger en billet til et arrangement eller sælger mad på en festival, hvor overskuddet går til jeres forening.

Hvis I samler ting ind, så kræver det som udgangspunkt også en tilladelse, men dog ikke, hvis det er brugte ting, der ikke har stor værdi. Indsamling af pantflasker og brugt tøj kræver fx ikke en tilladelse.

Der er enkelte andre undtagelser, hvor frivillige foreninger ikke behøver en tilladelse. Dette gælder primært ved indsamlinger i trossamfund, politiske partier eller almennyttige lotterier.

Hvis I starter en indsamling uden tilladelse fra Indsamlingsnævnet, er indsamlingen ulovlig. I de tilfælde kan Indsamlingsnævnet anmelde indsamlingen til politiet. Overtrædelse af reglerne i indsamlingsloven straffes med bøde jf. Indsamlingslovens § 16, stk. 1.

Læs mere om kravene til indsamlingstilladelser i Indsamlingsnævnets Ofte stillede spørgsmål

Sådan søger I tilladelse til indsamling

I kan søge forskellige typer af tilladelser.

  • Tilladelse efter Indsamlingslovens §3: Den kan søges af alle personer og foreninger med cvr-nummer. Den gælder op til 1 år ad gangen til et specifikt formål.
  • Tilladelse efter Indsamlingslovens §4: Den kan kun gives til de organisationer, som er godkendte efter Ligningsloven. Den gælder op til 3 år og må bruges til flere forskellige formål.

Læs om godkendelse efter Ligningsloven i vores guide Skattefrie gaver til foreninger

I skal søge om tilladelse hos Indsamlingsnævnet enten via nævnets digitale selvbetjeningsløsning eller ved at bruge deres ansøgningsblanket. Se her, hvordan I søger om en tilladelse hos Indsamlingsnævnet

I skal betale et gebyr, når I søger om tilladelse til indsamling. I 2023 koster det 1.200 kroner at ansøge efter §3, mens ansøgninger om tilladelser efter §4 koster 10.900 kroner.

Inden I søger om tilladelse

Afhængigt af hvilken type indsamlingstilladelse I søger, skal I overveje og beslutte jer om følgende:

  • Hvornår præcis foretages indsamlingen?
  • Hvordan vil I samle ind? Fx indsamlingsbøtter, online som fx via Facebook, events ol. 
  • Hvad er formålet med at samle ind?
  • Hvad gør I, hvis I ikke får penge nok ind til det formål, I havde planlagt?
  • Eller hvis I indsamler for mange penge?

Når I søger om tilladelse til indsamling skal I bruge foreningens kontaktoplysninger og vedlægge jeres vedtægter.

Hvis I ikke er organiseret som en forening, kan I overveje om en i jeres fællesskab vil søge tilladelse som privatperson.

Alle, der samler ind, skal overholde Indsamlingsnævnets Retningslinjer for god indsamlingsskik.

Retningslinjerne skal være med til at give bidragydere og andre sikkerhed for, at indsamlinger foregår på en ordentlig måde, herunder at personer ikke bliver presset eller krænket, men giver et bidrag af egen fri vilje.

CFSA anbefaler, at I læser retningslinjerne igennem og orienterer de personer, der samler ind om den del af retningslinjerne, som gælder for jeres konkrete indsamling.[LL4]  Der er fx specifikke krav til indsamlerne om at legitimere sig og for potentielle bidragydere og behandle dem med høflighed og respekt.

Krav om bankkonto, når I vil indsamle penge

I skal oprette en bankkonto, der kun må bruges til den indsamling, som I søger om tilladelse til. I skal oplyse om kontoen, når I søger tilladelse hos Indsamlingsnævnet.

Læs mere om hvordan I åbner en foreningskonto i banken: i vores guide Sådan får I en bankkonto til foreningens penge

Indsamlinger internt i foreningen kræver ikke tilladelse

Hvis I kun samler penge ind blandt foreningens medlemmer, og indsamlingen er til fordel for foreningen – fx hvis I indsamler penge til en konkret aktivitet for jeres brugere eller til en takke-fest for jeres frivillige, skal I ikke have tilladelse.  Den type indsamlinger karakteriserer Indsamlingsnævnet som en privat indsamling.

I skal dog huske, at hvis I bruger fx Facebook eller andre sociale medier til indsamling blandt jeres medlemmer eller frivillige, er der ikke tale om en privat indsamling. I de tilfælde skal I have tilladelse fra Indsamlingsnævnet.

Gadeindsamling kræver særlig tilladelse

Det er ganske få større organisationer, der har en særlig tilladelse til hus- og gadeindsamling. For alle andre er det ulovligt at samle ind ved at kontakte folk på gaden eller stemme dørklokker.

Se hvilke organisationer, som har fået tilladelse til hus- og/eller gadeindsamlinger 2023

Få hjælp, hvis du oplever alvorlige forhold eller mistanke om lovovertrædelser i en frivillig social organisation

Har du viden om alvorlige forhold eller begrundet mistanke om overtrædelser af love, regler, kontrakter, snyd med offentlige puljemidler mv. i en forening, frivillig organisation, et frivilligt initiativ eller projekt på socialområdet, kan du videregive din viden til Whistleblowertilbud til det frivillige sociale område

Du kan videregive informationerne anonymt.