Hvordan skaber I mangfoldige og inkluderende frivilligmiljøer?
Mange foreninger oplever, at det er svært at få nye frivillige. Det kan der være mange grunde til, men bruger vi i civilsamfundet en for smal kikkert, når vi rekrutterer? Er vores frivilligmiljøer åbne over for andre, som ikke umiddelbart ligner os selv i forvejen? CFSA har inviteret konsulent Adeel Ismail Naseem fra den sociale indsats Baba til en samtale med CFSA's konsulent Henriette Højberg om muligheder og udfordringer ved mangfoldig rekruttering og hvordan foreninger kan skabe frivilligmiljøer, hvor alle frivillige føler sig velkomne og værdsatte.
Frivillige er i høj kurs, og både små og store foreninger oplever, at det er svært at tiltrække nok frivillige til at løfte indsatser, opgaver og aktiviteter for en stadig voksende gruppe af socialt sårbare mennesker. Det kan der være mange grunde til, men bruger vi i civilsamfundet en for smal kikkert, når vi rekrutterer? Er vores frivilligmiljøer åbne over for andre, som ikke umiddelbart ligner os selv i forvejen?
Fra undersøgelser ved vi, at nogle grupper i samfundet er underrepræsenterede i foreningslivet. Det gælder fx mennesker med minoritetsbaggrund og mennesker med handicap. Vi ved også, at foreninger – særligt på det sociale område – er præget af homogenitet. Fx påpeger forskere bag MATCH-undersøgelsen (2022), at selvom homogenitet er et positivt træk, så kan homogenitet også være en barriere for, at foreningerne kan tiltrække frivillige med en anden profil end den fremherskende.
CFSA har inviteret Adeel Ismail Naseem, der er konsulent i Baba til en åben samtale med CFSA’s rådgiver og konsulent Henriette Højberg om muligheder og udfordringer ved mangfoldig rekruttering og inkluderende frivilligmiljøer i foreninger og frivillige sociale indsatser.
Mangfoldighed og inklusion styrker foreningen
Hvad handler mangfoldighed og inklusion om, og hvorfor skal foreninger arbejde med disse temaer?
- Helt overordnet handler mangfoldighed og inklusion om at styrke sammenhængskraften i samfundet. Ved at fremme mangfoldighed og inklusion skaber vi et mere retfærdigt og lige samfund. Og når foreninger inkluderer frivillige med forskellige baggrunde, kulturer, aldersgrupper, køn og evner, vil de i højere grad repræsentere og kunne imødekomme behovene hos de mennesker og målgrupper, som de arbejder for, indleder CFSA’s rådgiver og konsulent Henriette Højberg.
En anden fordel er, at mangfoldighed styrker en forenings evne til innovation og kreativitet. I frivilliggrupper med stor diversitet, vil der være flere forskellige perspektiver, erfaringer og kompetencer og dermed også idéer, som kan bringes i spil i foreningens aktiviteter og arbejde. Det giver foreningen mulighed for at udvikle og tilbyde nye tilgange, som kan være med til at løse sociale problemer.
- For os i Baba, er det helt tydeligt, at mangfoldighed eller diversitet er vigtigt for den måde, vi arbejder på. Diversiteten styrker nemlig forståelsen og samarbejdet mellem fagpersoner og Babas målgruppe, som er minoritetsfædre, forklarer Adeel Ismail Naseem, der er konsulent i Baba.
Som eksempel på, hvordan mangfoldighed i en frivilliggruppe kan berige foreningens indsats, nævner Adeel en samtale mellem fædre fra Baba, forskellige lokale fagpersoner og personalet i en vuggestue på Nørrebro i København. Under samtalen siger en af fædrene pludselig, at han ikke vil have, at en mandlig pædagog skifter hans datter. Faren begrunder det med sin religion og med sin arabiske oprindelse. Foruden faren og vuggestuelederen, er der både en dansk teolog og en anden far med arabisk baggrund i samtalegruppen. De vender sammen farens synspunkt og indvendinger. Samtalen ender med, at faren henvender sig til vuggestuelederen og siger, at han har ændret sit syn, fordi det under samtalen med de andre er gået op for ham, at han har stået for stejlt på sit standpunkt.
- Netop den dynamik og det udfald lykkes vi kun med, fordi samtalen foregår i et fællesskab med stor diversitet og i et rum, som deltagerne opfatter som trygt, konstaterer Adeel fra Baba.
Udfordringer og barrierer for inkluderende frivilligmiljøer
Både Henriette og Adeel er enige om, at arbejdet med at skabe inkluderende frivilligmiljøer stiller foreninger over for en række udfordringer.
- Mange foreninger kan have begrænset viden om, hvad inklusion indebærer, og hvad der rent praktisk skal til for at skabe et inkluderende frivilligmiljø, siger rådgiver og konsulent Henriette Højberg fra CFSA. Det kan være svært og udfordrende at forstå nye perspektiver, behov og barrierer hos frivillige, som ikke tidligere har været repræsenteret i foreningen. Manglende bevidsthed om mangfoldighed og inklusion kan også resultere i utilsigtede barrierer og ekskluderende praksis.
- Et eksempel er mangel på repræsentation. Hvis foreningen udelukkende har frivillige, som er sammensat af personer af samme køn, etnisk baggrund eller har samme aldersgruppe, kan det sende et signal om, at andre grupper ikke er velkomne. Det kan afskrække potentielle frivillige fra at deltage eller føle sig inkluderet i foreningen, siger Henriette Højberg fra CFSA.
Forskellige barrierer kan også forhindre potentielle frivillige i at deltage i foreningens aktiviteter. Det kan være fysiske barrierer, som manglende tilgængelighed til foreningens aktivitets- og mødelokaler for mennesker med handicap, eller kommunikationsbarrierer, som fx sprogbarrierer for mennesker med forskellige sprogbaggrunde. Det kan også være sociale barrierer som fordomme, stereotyper eller mangel på en inkluderende praksis, som er en udfordring for at inkludere alle frivillige i foreningen.
Vigtigt at se nye frivillige som ligeværdige!
Noget af det værste man som forening eller fagperson kan gøre, er ifølge Adeel, at man glemmer at se frivillige, nye som gamle, som ligeværdige. For dermed er der en stor fare for, at man kommer til at tale ned til dem.
- Når vi afholder dialogmøder mellem fagpersoner og frivillige fædre i Baba, har vi et princip, hvor vi altid lade de frivillige tale først, mens alle andre som indgår i samtalerne, fx fagpersonerne, skal lytte og vente med at tale. Det er svært at være i venteposition, når man synes man ved det hele. Men princippet er supervigtigt, for hvis du glemmer at lytte, begynder du at over-forklare et voksent menneske, hvordan tingene hænger sammen. Dermed stopper du med at se den pågældende som en ressource og som ligeværdig. Ofte oplever vi også, at den lyttende part faktisk får udvidet sit perspektiv og dermed bliver bedre til at samarbejde med vores målgruppe. For de allerfleste mennesker er det jo netop det, at blive set som en ressource, der motiverer til at engagere sig i en forening eller i en sag”, siger Adeel Ismail Naseem.
Inklusion er ressourcekrævende
Inkluderende frivilligmiljø kræver tid, penge og energi. For mange – og særligt i mindre foreninger med begrænsede ressourcer - kan det være svært at afsætte penge, tid og menneskelige ressourcer til fx at uddanne frivillige, tilpasse faciliteter, implementere inklusionsinitiativer og sikre, at alle frivillige føler sig velkomne og værdsatte.
Homogenitet i ledelse kan føre til ekskluderende frivilligmiljøer
Det kan være vanskeligt at skabe et inkluderende frivilligmiljø, hvis foreningens ledelse eller bestyrelse ikke afspejler mangfoldigheden blandt de frivillige. Manglen på repræsentation kan både føre til, at visse perspektiver og behov bliver overset, og at det bliver sværere at identificere og håndtere ekskluderende praksis. Det er altså ingen genveje, hvis man som forening ønsker at skabe et miljø, hvor alle føler sig velkomne, inkluderede og værdsatte som frivillige.
- Inkluderende frivilligmiljøer kræver en både bevidst, vedholdende og prioriteret strategisk indsats – først og fremmest fra foreningens ledelse og bestyrelse, men også fra de frivillige selv. Det er hårdt arbejde, men vil jo i sidste ende styrke rekrutteringsgrundlaget og foreningens mulighed for at udvikle sin indsats for brugerne, slutter Henriette Højberg fra CFSA.
6 trin til at udvikle inkluderende frivilligmiljøer
CFSA's rådgiver og konsulent Henriette Højberg kommer med seks anbefalinger til foreninger, som ønsker at rekruttere mere mangfoldigt og udvikle inkluderende frivilligmiljøer, hvor alle føler sig velkommen, værdsat og anerkendt.
- Øg såvel bestyrelsens, ansattes og frivilliges bevidsthed og forståelse: Sørg for, at alle i foreningen får en grundlæggende forståelse af værdier som mangfoldighed og inklusion og ved hvad fordelene ved at have et mangfoldigt frivilligmiljø er. Tilbyd bestyrelse og frivillige kurser i emner som kulturforståelse, diskrimination, fordomme og stereotyper. Det vil over tid bidrage til at skabe en fælles viden og opbygge en inkluderende holdning i foreningen.
- Undersøg og identificer barrierer for inklusion: Undersøg foreningens praksis, politikker og procedurer og kortlæg eventuelle barrierer for mangfoldighed og inklusion. Se særligt på foreningens rekrutteringsproces, jeres kommunikation, faciliteter, aktiviteter og eventuelle ekskluderende adfærdsmønstre. Hvis I kan identificere konkrete barrierer for inklusion i foreningen, kan I også bedre justere og forandre dem.
- Skab en inkluderende rekrutteringsproces: Gør en bevidst indsats for at nå og tiltrække frivillige, som ikke allerede er repræsenteret i jeres forening. Brug mange forskellige rekrutteringskanaler og jeres netværks netværk til at nå frivillige, som er forskellige. Vær åben over for, at nye frivillige har andre baggrunde, færdigheder og erfaringer, når I rekrutterer, og vær villig til at give plads til alternative tilgange og perspektiver.
- Tilpas jeres faciliteter og kommunikation: Gør en indsats for at skabe et inkluderende fysisk og socialt frivilligmiljø. Sørg for, at foreningens faciliteter er tilgængelige for mennesker med forskellige evner og handicap. Tilpas jeres kommunikation, så den er inkluderende og let forståelig for alle, herunder frivillige med forskellige sprog og kulturelle baggrunde.
- Involver mangfoldige frivillige i beslutningsprocessen: Inkluder forskellige typer frivillige i beslutningsprocesser og ledelse af foreningen. Sørg for at sikre repræsentation og inddragelse af forskellige perspektiver og erfaringer, når I planlægger og træffer beslutninger eller skal implementere initiativer og aktiviteter. Inddragelse vil i sig selv hjælpe jer med at skabe et mere inkluderende (og retfærdigt) frivilligmiljø, som tilgodeser flest mulige.
- Skab trænings- og uddannelsesmuligheder: Tilbyd kurser og udviklingsmuligheder om mangfoldighed og inklusion til alle frivillige – også bestyrelsen. Det kan fx være workshops, samtalesaloner eller webinarer, der fremmer kulturforståelse, interkulturel kommunikation og konfliktløsning. Ved at styrke bevidstheden og kompetencer hos alle frivillige, kan I understøtte et mere inkluderende frivilligmiljø, hvor alle frivillige trives - i sidste ende vil det styrke arbejdet for jeres brugere og målgrupper.