Hvordan forebygger vi bedst konflikter og utryghed om smittefare i vores forening?
Nogle frivillige er bekymrede for smittefare, når de vender tilbage i foreningen efter den lange nedlukning. Hvad kan I gøre for at forebygge, at der opstår konflikter, som bunder i forskellig opfattelse og håndtering af samvær, nu hvor restriktionerne ophæves? Det giver CFSA's rådgiver Sigrid Bolet svar på i denne artikel.
Sundhedsstyrelsens plakater er pillet ned. Fællessangen er tilbage. Vi rykker tættere sammen, og der bliver længere mellem spritdunkene, nu hvor myndighedernes restriktioner er fortid i foreningen. Men der er stadig coronavirus i samfundet, og efter en lang periode med restriktioner og smittefare, er det vigtigt, at I som forening er opmærksomme på, at jeres frivillige kan opleve genåbningsfasen meget forskelligt. Mens nogle fejrer, at restriktionerne er ophævet, vil der for andre være frygt forbundet med at vende tilbage. Vores erfaring er dog, at I kan forebygge utryghed og uoverensstemmelser i foreningen med en række enkle greb.
Formulér jeres sociale spilleregler
Helt overordnet anbefaler vi, at I fortsat følger Sundhedsstyrelsens 6 generelle råd om smitteforebyggelse. Derudover er det en god ide, at bestyrelsen formulerer et sæt spilleregler for, hvordan man er sammen I jeres forening. Har I særlige rengøringsrutiner fra tiden med restriktioner, som I gerne vil bibeholde? Forventer I, at alle frivillige kan fremvise coronapas? Og hvordan vil I håndtere det i praksis?
I den sammenhæng er det også vigtig at være opmærksom på hensynet til jeres brugere. Er der særligt udsatte målgrupper, som I bør tage specielt hensyn til? Der kan også være krav fra samarbejdspartnere, som er værd at være opmærksom på.
Sørg for at få kommunikeret spillereglerne klart og tydeligt ud på forskellige relevante platforme (opslag, hjemmeside, sociale medier, mails mv.), så alle frivillige har mulighed for at blive informeret.
Invitér til dialog
Udover et fælles sæt spilleregler er det vigtigt, at jeres frivillige føler, at de kan gå til leder eller koordinator med deres eventuelle bekymringer. Anerkend, at det kan være svært at vende tilbage, og skab anledninger til dialog, hvor det er muligt for jeres frivillige at lufte utrygheder og forskellige synspunkter.
Hav i baghovedet, at der kan være vidt forskellige holdninger og håndtering af coronavirus i jeres frivilliggruppe. Løbende dialog kan være med til at skabe en bedre forståelse for hinandens holdninger, nu hvor vi skal tilbage til at opføre os som før – også selvom det for nogle kan føles utrygt.
Fremelsk forståelsen
Coronavaccinationen er et frivilligt tilbud til alle borgere, og det er en privat sag, om man ønsker at tage den. I kan som forening blot opfordre til, at jeres frivillige fx lader sig vaccinere, men lovgivningsmæssigt er det ikke et krav. I har derfor heller ingen sanktionsmuligheder, hvis en frivillig ikke vil vaccineres.
Det handler altså om at dyrke dialogen og skabe forståelse. Der er stærke følelser på spil i spørgsmålet om fx vaccination, og mange bærer på en begrundet frygt, hvis de fx er nære pårørende til særligt udsatte grupper. Omvendt kan andre frygte selve vaccinen. Lyt og anerkend forskelligheden, når jeres medlemmer deler deres tanker, så I sammen kan skabe et trygt miljø for alle.
God arbejdslyst!