Den svære samtale: Sådan tager I ordentligt afsked med en frivillig
Indimellem går samarbejdet med en frivillig så meget i hårdknude, at det er nødvendigt at fyre den frivillige. En situation, der kan være uvant både for den frivillige og for den, der skal gennemføre samtalen. I denne artikel får I gode råd til, hvordan I bedst griber processen an, så både den frivillige, foreningen og jeres frivilligfællesskab kommer trygt og godt igennem den svære beslutning.
Hvis du er leder, frivilligkonsulent eller har ansvaret for en gruppe frivillige, vil du sikkert kunne genkende splittelsen mellem på den ene side at ville være en rummelig og åben forening, og på den anden side at stå med en frivillig, hvor samarbejdet ikke er godt. Du og andre i foreningen har sikkert allerede gjort et stort stykke arbejde for at få den frivillige til at fungere bedre både i sit arbejde og i mødet med ansatte, brugere og andre frivillige. Men forandringen er svær at få øje på, så nu er spørgsmålet, hvordan I bedst tager afsked med den frivillige, inden samarbejdet går helt i hårdknude.
CFSA giver her gode råd til, hvordan I bedst forbereder og gennemfører en respektfuld afskedssamtale med en frivillig.
Første skridt: Overvejelser op til beslutningen om at fyre
Der er groft sagt to situationer, der kan føre til, at I må fyre en frivillig. Den første er deciderede lovovertrædelser, som kræver øjeblikkelig bortvisning og måske ligefrem en politianmeldelse. Det kan fx være tyveri, overgreb eller vold. Her vil I ikke være i tvivl om, at I er nødt til at handle – og handle hurtigt.
Den anden situation er typisk mere kompleks og kan udspille sig over længere tid. Det kan være en frivillig, der har svært ved at sætte grænser for sit engagement, selvom I har klare regler for relationen mellem brugere og frivillige. Det kan også være en frivillig, som skaber dårlig stemning og måske ligefrem splid i frivilliggruppen, eller det kan være en frivillig, der på grund af sygdom eller manglende kompetencer ikke længere kan løfte sine opgaverne.
Når I trods gentagne samtaler vurderer, at det ikke vil lykkes den frivillige at finde sig til rette, er det nødvendigt at tage en beslutning. Både af hensyn til den frivillige og af hensyn til foreningen.
Hvem der har mandat til at træffe beslutningen og til at gennemføre afskedigelsen, kan være forskelligt fra forening til forening. Hvis mandatet ikke er klart, bør I hurtigt afklare, hvem der kan træffe beslutningen, og hvem der skal gennemføre samtalen med den frivillige. Som mindre eller mellemstor forening bør I også altid sikre jer bestyrelsens opbakning til jeres beslutning. Begge dele minimerer risikoen for, at der efterfølgende opstår tvivl eller uoverensstemmelser om, hvorvidt en fyring var nødvendig.
Om det er forpersonen, daglig leder, frivilligkonsulenten eller lederen af jeres frivilliggruppe, der gennemfører samtalen, er ikke afgørende. CFSA anbefaler dog, at det er en leder, der er tæt på de frivillige, og ikke fx en forperson eller en direktør, der ikke har megen berøring med de frivillige i foreningen.
Andet skridt: Når samtalen skal tages
Det allervigtigste forud for mødet med den frivillige er, at du forbereder dig grundigt ved at udarbejde en drejebog for samtalen. Du skal vide præcis, hvad rammerne er, og hvad du skal sige. Det giver ro i maven, når du er velforberedt og har en klar begrundelse på plads.
Start samtalen med at fortælle, hvordan samtalen kommer til at forløbe, og hvor lang tid der er sat af. 20 minutter er som regel en god ramme for, at du og den frivillige kan komme til orde.
Herefter fortæller du om jeres beslutning. Som en del af begrundelsen kan du fx fortælle, hvilke værdier I som forening står for, og hvordan den frivillige ikke har efterlevet de værdier. Hvis du giver konkrete eksempler, er det langt fra sikkert, at den frivillige deler din oplevelse af en situation. Det er i den situation din opgave at trække samtalen tilbage på sporet, så I ikke ender med at sidde og diskutere en konkret situation.
Når du har fremlagt jeres beslutning, skal du give plads til, at den frivillige kan stille spørgsmål eller få luft for sine umiddelbare tanker om fyringen. Selvom du har forberedt dig grundigt og udarbejdet en drejebog for mødet, kan det være svært at forudsige, hvordan den frivilliges reaktion vil være. Nogle frivillige vil blive stille og give udtryk for, at de gerne vil have mødet afsluttet så hurtigt som muligt. Andre frivillige kan blive vrede og oprevede. Det er ikke usædvanligt, at du mærker en trang til at gøre stemningen god igen ved at trøste eller nedtone alvorligheden i foreningens beslutning eller begrundelse. Men det allerbedste du kan gøre, er at være så rolig, du kan, og holde fast i, at beslutningen er truffet. Du kan godt være imødekommende og empatisk uden at lægge op til, at beslutningen er til diskussion. Husk, at den fyrede frivillige er ambassadør for foreningen, så det er din opgave at sikre, at den frivillige kommer ud ad døren med værdighed, også selvom I er uenige om beslutningen.
Din drejebog for mødet hjælper dig til at holde fokus, uanset om bølgerne går højt, eller der er helt stille i rummet. Selvom det ikke nødvendigvis bliver opfattet sådan i situationen, er det en hjælp for den frivillige, at du tager ansvar for at afslutte mødet.
Afslut mødet med at foreslå, at I kan tale sammen igen om nogle dage, hvis den frivillige har brug for det – men stadig ud fra den præmis, at beslutningen står ved magt.
Tredje skridt: Efter samtalen
Når den frivillige er gået ud ad døren, venter et mindst lige så vigtigt arbejde med at få foreningen og særligt de andre frivillige godt igennem den kommende tid. Det er vigtigt, I i foreningen har indtænkt dette grundigt i jeres køreplan.
I skal være klar til, at nogle kan opleve beslutningen som unødigt hård og som et udtryk for, at der ikke er plads til forskelligheder. Der kan også være frivillige, som bliver usikre: Vil én fyring måske føre til flere? Og hvad skal der egentlig til, for at man kan blive fyret som frivillig i denne forening?
Meld derfor hurtigt beslutningen ud i foreningen, når samtalen med den frivillige er gennemført. Det kan I gøre skriftligt, men tænk over at jeres mail kan blive videresendt til den fyrede frivillige, og det kan være svært at styre kommunikationen og svare på spørgsmål, inden de måske vokser og bliver til en reel konflikt.
CFSA anbefaler derfor, at I så vidt muligt samler de frivillige, som personen har samarbejdet mest med og orienterer om fyringen. Fremlæg beslutningen sobert og konstruktivt og omtal altid den fyrede frivillige med respekt og anerkendelse. Læg vægt på, at det aldrig er let at fyre en frivillig, men at det handler om at passe godt på jeres frivillige fællesskab og de værdier, som foreningen står for. Henvis eventuelt til vedtagne principper for jeres frivillige fællesskab og/eller regler for det frivillige arbejde i foreningen. Det er med til at understrege, at I har taget beslutningen på et sagligt grundlag.
Selvom jeres beslutning er velbegrundet, kan der stadig være frivillige, der ikke er enige i jeres beslutning. Giv derfor plads til spørgsmål, undren og eventuel kritik og tag gerne dialogen ansigt til ansigt, samtidig med at I husker på, at I har et ansvar for at tage vare på hele frivilligfællesskabet. Derfor er det også jeres opgave at sætte en konstruktiv grænse for debatten og stå fast på, at I har gjort det for foreningens samlede bedste.
Følg op på trivslen og motivationen blandt jeres frivillige i tiden efter fyringen, så I er sikre på, at den usikkerhed, som fyringen kan have givet anledning til, ikke lever videre. Overvej, om der er brug for at gøre noget aktivt for at skabe fornyet tryghed og engagement blandt jeres frivillige.
I hele forløbet er det vigtigt med tydelig ledelse, så I viser vejen både for den fyrede frivillige og for alle jeres øvrige frivillige. Det gør I bedst ved at være godt forberedt og ved at få beskeden leveret så ordentligt og sagligt som muligt, så både den, der har forladt foreningen, og foreningen som helhed kommer godt videre.
Drøft jævnligt, hvordan I skal håndtere en fyring
CFSA anbefaler, at I har en nedskrevet aftale om praksis for, at I med jævne mellemrum drøfter, hvordan I tager hånd om frivillige, der ikke løfter deres opgaver, eller som overtræder de – måske indtil nu uskrevne – værdier, principper og regler, der er for det frivillige arbejde i netop jeres forening.
CFSA anbefaler også, at I taler om dette på tidspunkter, hvor der ikke er aktuelle udfordringer, så snakken ikke bliver med en bestemt person i tankerne, men en generel drøftelse.
Artiklen er en forkortet version fra Samtaler, der kræver mod, som udkommer i en ny og opdateret udgave onsdag den 2. november 2022.