Den gode velkomst: Tag godt imod nye frivillige
Førstehåndsindtrykket og opstarten i foreningen er afgørende for frivilliges lyst til at engagere sig i længere tid hos jer. Derfor er det vigtigt, at I forbereder jer grundigt og lægger en plan for, hvordan I helt konkret byder nye frivillige velkommen.
Hurtig respons skaber tillid og tryghed
Det er skidt, hvis I ikke kan rekruttere de nødvendige frivillige, men det er værre at rekruttere frivillige blot for at se dem forsvinde igen, fordi I ikke har styr på, hvordan I skal modtage dem. Før I går i gang med at rekruttere frivillige, skal I være sikre på, at I selv er klar til at tage godt imod de nye, der melder sig som frivillige.
Få styr på velkomsten med en plan
Skab overblik over, hvad I skal have på plads og hvilke opgaver I skal have styr på lige fra den frivillige kontakter jer, træder over dørtærsklen første gang til indslusning i opgaver og frivilliggruppe.
Allerede før en ny frivillig starter har han eller hun forventninger og forestillinger om jeres kerneopgaver, aktiviteter, målgruppe og omdømme. Måske kender den nye frivillige jer indgående fordi vedkommende har venner eller bekendte, som allerede er frivillige hos jer. Men det kan lige så vel være, at den nye frivillige slet ikke kender jer, og at den frivilliges forventninger alene bygger på jobopslaget om, at I manglede frivillige.
Jo bedre I kender nye frivilliges forventninger til arbejdet hos jer og hvad I tilbyder til gengæld, desto bedre kan I imødekomme deres ønsker.
Hurtig respons
Nye frivillige er fulde af lyst og gå-på-mod, men de er ofte usikre på, om de passer ind og om de kan gøre en forskel. Det er foreningens opgave at skabe tryghed. Det gør I med hurtig respons og en grundig plan for velkomsten.
Når en potentiel frivillig kontakter jer, er jeres rekrutteringsindsats tæt på at lykkes. Men også kun næsten. I skal nemlig være særligt opmærksomme, for netop det at modtage nye frivillige ordentligt, er en vigtig del af rekrutteringen.
Først og fremmest er det vigtigt, at I giver hurtig respons, når nye frivillige henvender sig til jer. Det viser nemlig, at den nye frivilliges indsats er vigtig for jer.
4 tips til at sikre frivillige en god velkomst
Bliv klogere på den gode velkomst
Tjekliste
- Hvordan ønsker I at modtage frivillige - fysisk eller online?
- Hvem er ansvarlig for velkomsten og planlægger indholdet?
- Hvem modtager nye frivillige?
- Hvem giver en introduktion til foreningen og ”sådan gør vi her hos os”?
- Hvem introducerer frivillige til opgaverne?
- Hvilke dokumenter, regler og procedure skal nye frivillige kende til?
- Skal frivillige deltage i et kursus eller introforløb før de starter? Hvem sikrer, at de bliver meldt til?
- Hvem skal være kontaktperson for nye frivillige?
- Hvem følger op efter en periode – 14, 30, 60 dage?
Brug os til at nå i mål med jeres rekrutteringsindsats
Foruden kurser om rekruttering og den gode velkomst tilbyder vi kortere oplæg og workshops om rekruttering, motivation og ledelse samt om frivilliges tilknytning til organisationen.
Vores tilbud er kendetegnet ved:
- Solid forskningsbaseret viden om drivkraften bag det frivillige engagement
- Indsigt og ekspertise i det frivillige engagements livscyklus – fra den gode velkomst, udvikling af engagementet til den frivillige stopper i foreningen
- Praksiserfaring med udvikling af bæredygtige frivilligpolitikker med klart definerede frivilligopgaver
Læs mere om muligheden for at få hjælp og sparring fra CFSA's konsulenter til opgaver om rekruttering, motivation og ledelse af frivillige