Tema

Den gode velkomst: Tag godt imod nye frivillige

Førstehåndsindtrykket og opstarten i foreningen er afgørende for frivilliges lyst til at engagere sig i længere tid hos jer. Derfor er det vigtigt, at I forbereder jer grundigt og lægger en plan for, hvordan I helt konkret byder nye frivillige velkommen.

Hurtig respons skaber tillid og tryghed

Det er skidt, hvis I ikke kan rekruttere de nødvendige frivillige, men det er værre at rekruttere frivillige blot for at se dem forsvinde igen, fordi I ikke har styr på, hvordan I skal modtage dem. Før I går i gang med at rekruttere frivillige, skal I være sikre på, at I selv er klar til at tage godt imod de nye, der melder sig som frivillige. 

Få styr på velkomsten med en plan

Skab overblik over, hvad I skal have på plads og hvilke opgaver I skal have styr på lige fra den frivillige kontakter jer, træder over dørtærsklen første gang til indslusning i opgaver og frivilliggruppe.

Allerede før en ny frivillig starter har han eller hun forventninger og forestillinger om jeres kerneopgaver, aktiviteter, målgruppe og omdømme. Måske kender den nye frivillige jer indgående fordi vedkommende har venner eller bekendte, som allerede er frivillige hos jer. Men det kan lige så vel være, at den nye frivillige slet ikke kender jer, og at den frivilliges forventninger alene bygger på jobopslaget om, at I manglede frivillige.

Jo bedre I kender nye frivilliges forventninger til arbejdet hos jer og hvad I tilbyder til gengæld, desto bedre kan I imødekomme deres ønsker.

5 grunde til at være frivillig

Spørger man frivillige om årsagen til, at de begyndte at arbejde som frivillige, er de fem hyppigste svar:

  1. At de ville hjælpe andre
  2. At de blev personligt opfordret
  3. At de gerne ville indgå i et fællesskab
  4. At de havde personlig interesse i ”sagen”
  5. At de blev valgt

Nye frivillige er ofte motiveret af en blanding af personlige motiver (fx at hjælpe andre) og udefra kommende anledninger (fx at man blev opfordret).

Kilde: Tal om det frivillige Danmark. Frivilligrapporten 2016-2018. CFSA, 2018.

Hurtig respons

Nye frivillige er fulde af lyst og gå-på-mod, men de er ofte usikre på, om de passer ind og om de kan gøre en forskel. Det er foreningens opgave at skabe tryghed. Det gør I med hurtig respons og en grundig plan for velkomsten.

Når en potentiel frivillig kontakter jer, er jeres rekrutteringsindsats tæt på at lykkes. Men også kun næsten. I skal nemlig være særligt opmærksomme, for netop det at modtage nye frivillige ordentligt, er en vigtig del af rekrutteringen.

Først og fremmest er det vigtigt, at I giver hurtig respons, når nye frivillige henvender sig til jer. Det viser nemlig, at den nye frivilliges indsats er vigtig for jer.

4 tips til at sikre frivillige en god velkomst

1

Læg en plan for velkomsten

Det er jeres opgave at sikre en god modtagelse og introduktion til den frivilliges nye opgaver. I skal også sørge for, at den nye frivillige bliver ordentligt introduceret til jeres øvrige frivillige og jeres brugere eller målgruppe. Hvis ikke, risikerer I, at den nye frivillige bliver skuffet og hurtigt forlader jer igen. Læs hvordan I udarbejder en velkomstplan

2

Afhold en velkomstsamtale

Inviter ny frivillige til en uformel velkomstsamtale. Under samtalen kan I lave en gensidig forventningsafstemning for den frivilliges engagement hos jer. Spørg til den frivilliges ønsker og drømme for det frivillige arbejde – og vær nysgerrig på, hvilke kompetencer og ideer den frivillige kommer med. Samtalen giver jer også mulighed for at foretage et individuelt match mellem den frivillige og opgaven.

3

Giv en grundig og individuel introduktion

Sørg for grundig introduktion til opgaverne, så den frivillige føler sig tryg ved at gå i gang. I kan for eksempel lade den nye frivillige være ”føl” hos en mere erfaren frivillig i den første periode. Det kan også betyde, at den nye frivillige lettere bliver en del af gruppen og fællesskabet med de andre frivillige.

4

Følg op

Følg op på, hvordan det går med den nye frivillige efter den første måneds tid eller to. Inviter på en kop kaffe og tal om, hvordan den frivillige har oplevet den første tid hos jer. Lyt til hans/hendes erfaringer og vær parat til at tage imod kritik.

Få styr på velkomsten

Tjekliste

  • Hvordan ønsker I at modtage frivillige - fysisk eller online? ​ 
  • Hvem er ansvarlig for velkomsten og planlægger indholdet?​ 
  • Hvem modtager nye frivillige? 
  • Hvem giver en introduktion til foreningen og ”sådan gør vi her hos os”? 
  • Hvem introducerer frivillige til opgaverne? 
  • Hvilke dokumenter, regler og procedure skal nye frivillige kende til?  
  • Skal frivillige deltage i et kursus eller introforløb før de starter? Hvem sikrer, at de bliver meldt til? 
  • Hvem skal være kontaktperson for nye frivillige? 
  • Hvem følger op efter en periode – 14, 30, 60 dage? 

 

Brug os til at nå i mål med jeres rekrutteringsindsats

Foruden kurser om rekruttering og den gode velkomst tilbyder vi kortere oplæg og workshops om rekruttering, motivation og ledelse samt om frivilliges tilknytning til organisationen. 

Vores tilbud er kendetegnet ved:

  • Solid forskningsbaseret viden om drivkraften bag det frivillige engagement
  • Indsigt og ekspertise i det frivillige engagements livscyklus – fra den gode velkomst, udvikling af engagementet til den frivillige stopper i foreningen
  • Praksiserfaring med udvikling af bæredygtige frivilligpolitikker med klart definerede frivilligopgaver

Læs mere om muligheden for at få hjælp og sparring fra CFSA's konsulenter til opgaver om rekruttering, motivation og ledelse af frivillige