Webguide

Styrk frivilliges motivation og engagement i foreningens vidensarbejde

Få inspiration til, hvordan I skaber motivation og engagement for vidensarbejdet i jeres forening eller organisation. Guiden præsenterer tre værdier, som I kan bruge til at fokusere jeres arbejde med at styrke frivilliges motivation, så de tager ejerskab for foreningens vidensarbejde.

Denne guide er målrettet bestyrelser, ledere, konsulenter og andre medarbejdere og frivillige i små og mellemstore frivillige sociale organisationer eller foreninger, som arbejder med at undersøge, dokumentere og evaluere de forandringer og resultater, jeres arbejde skaber.

Guiden er særligt målrette jer, der ønsker at skabe motivation og engagement for foreningens vidensarbejde* hos frivillige og andre I ønsker at involvere i jeres vidensarbejde.

Guiden er bygget op i afsnit omkring tre værdier: Fællesskab, indflydelse og kompetencer, der kan understøtte frivilliges motivation i vidensarbejdet. I beskrivelsen af de enkelte værdier finder I konkrete eksempler på, hvordan I kan arbejde med de tre værdier i praksis.

Denne guide er en del af et større vejledningsmateriale som i form af guider, værktøjer og bøger skal styrke vidensarbejdet i civilsamfundet. Guiden er udarbejdet af CFSA og Social- Boligstyrelsen i samarbejde med aktører fra frivillige sociale foreninger og organisationer.

Hvorfor skal I skabe motivation og engagement for vidensarbejdet?

Godt vidensarbejde bygger på inddragelse og motivation. Vidensarbejdet bliver ofte bedre når, I inddrager de personer, som varetager en vigtig rolle eller har et særligt kendskab til jeres indsatser, aktiviteter eller til jeres målgruppe. Det kan fx være frivillige, som ved lige præcis, hvem fra målgruppen, som skal deltage i et interview eller som ved, hvordan jeres undersøgelse skal formidles til målgruppen. Med andre ord gør inddragelse jeres dataindsamling bedre og lettere.

Det er også vigtigt, at I inddrager de personer, som kan være med til at sætte retning for jeres vidensarbejde. Det kan fx være bestyrelsen, som ønsker at vidensarbejdet skal understøtte foreningens strategi eller vision. Bestyrelsen kan have en holdning til, hvad formålet med vidensarbejdet skal være.

Alle, som I involverer i jeres vidensarbejde skal motiveres for at finde arbejdet meningsfuldt - ikke mindst frivillige. Motivation kan styrkes på mange måder. Vi ved blandt andet, at motivation styrkes, når man indgår i et fællesskab, når man har mulighed for at få indflydelse, og når man oplever at have de kompetencer, vidensarbejdet kræver. Læs mere om motivation i artiklen Få gavn af motivationsforskningen i det frivillie arbejde  

Inddragelse og motivation i vidensarbejdet kan også imødekomme de eventuelle bekymringer, som frivillige kan opleve forud for vidensarbejdet. Det kan fx være frygt for at vidensarbejdet giver en ekstra arbejdsbyrde. Det kan også være, at frivillige er bekymrede for deres relation til brugerne - fx hvis de som en del af vidensarbejdet skal til at registrere de brugere, som deltager i aktiviteten. Her kan jeres arbejde med at styrke frivilliges motivation og involvere dem i vidensarbejdet potentielt imødekomme og forebygge at deres bekymringer bygger sig store. 

Tre værdier, der styrker frivilliges motivation i vidensarbejdet

Når I skal understøtte frivilliges motivation i vidensarbejdet, anbefaler vi, at I fokuserer på tre værdier:

  1. Fællesskab
  2. Indflydelse
  3. Kompetencer
Illustration af værdier i motivationsarbejdet
1. Fællesskab, 2. Indflydelse og 2. Kompetencer. Tre værdier i arbejdet med at skabe motivation og engagement i vidensarbejdet

Der er ikke et hierarki mellem de tre værdier, så I kan arbejde med dem i den rækkefølge, som giver mening for jer.

Vi anbefaler, at I arbejder med alle tre værdier, men ikke nødvendigvis med samtlige konkrete forslag vi kommer med – i hvert fald ikke alle på én gang.

I de følgende afsnit udfolder vi hver enkel værdi og beskriver:  

  • HVAD, der beskriver værdiens indhold
  • HVORFOR, der beskriver værdiens formål
  • HVORDAN, der giver en række eksempler på, hvordan I kan arbejde med afsæt i værdien

Til sidst i hvert afsnit kan du læse enkelte CASES, der kan illustrere værdien i praksis.

Værdi 1: Skab fællesskab omkring vidensarbejdet

HVAD

Ved at skabe et fællesskab om vidensarbejdet bliver det muligt at skabe en fælles forståelse for vidensarbejdets værdi og rolle for foreningen. Det er med til at sikre et ejerskab om at producere viden sammen, hvilket er en del af formålet med at styrke frivilliges motivation gennem fællesskab.

HVORFOR

Nogle frivillige er motiverede af at være en del af et større fællesskab og at kunne se sig selv i forhold til et fælles større formål. For andre er det vigtigt at samarbejde om en konkret opgave i vidensarbejdet.

 At skabe et fællesskab omkring vidensarbejdet handler derfor om to ting:

  1. At skabe en fælles forståelse for, hvorfor vidensarbejde i foreningen er vigtigt, og hvad det bidrager til. Det handler i bund og grund om, at frivillige kan se sig selv i foreningens fortælling om vidensarbejdet og dermed føler et (delt) ejerskab for vidensarbejdet.
  2. At være fælles om vidensarbejdet. Det vil sige at skabe et fællesskab der producerer viden og styrker de sociale relationer, de frivillige har til hinanden.

HVORDAN

I det følgende kan I finde inspiration til, hvordan I skaber en fælles forståelse for vidensarbejdet og et fællesskab for frivillige om at producere viden. Vi anbefaler, at I formidler formålet med vidensarbejdet til alle frivillige i foreningen, som anvender viden til læring.

Formidling af formålet med vidensarbejdet til alle frivillige i jeres forening

Når frivillige har en fælles forståelse for vidensarbejdet kan det være med til at styrke deres oplevelse af den forskel, foreningen gør i samfundet. Det handler om, at frivillige kan se, at deres bidrag i vidensarbejdet betyder noget for foreningens samlede arbejde. Det kan fx være, at deres bidrag til vidensarbejdet har medvirket til, at foreningen har fået en ny bevilling. Det kan også være, at foreningen kan udtale sig i medierne om en bestemt problematik på baggrund af vidensarbejdet. Sikker viden om foreningens arbejde kan også i sig selv styrke et fællesskab ved, at alle kan se, at deres indsats gør en vigtig forskel for et antal mennesker.

At skabe en fælles forståelse for vidensarbejdet starter med, at I har et klart defineret formål med vidensarbejdet og et godt og relevant undersøgelsesspørgsmål. Læs mere om det gode undersøgelsesspørgsmål i guiden 5 principper for godt vidensarbejde

Når I har formål og undersøgelsesspørgsmålet på plads, kan I kommunikere klart om den værdi, I ser, at vidensarbejdet har og kan få for foreningen. Det kan skabe den vigtige fælles forståelse.

Formålet med jeres vidensarbejde kan fx formuleres:

”Vi skaber viden, fordi…”

”Vi laver den her evaluering, fordi…” 

  • det giver os mulighed for at forstå og lære om vores aktiviteter eller målgruppen
  • det giver os mulighed for at udvikle/videreudvikle vores aktiviteter efter målgruppens behov og ønsker
  • det hjælper os med at vise den forandring, vores aktiviteter skaber hos målgruppen - fx øget trivsel eller mindre ensomhed
  • det kan være med til at sikre fremtidige midler til vores aktiviteter hos fonde, kommunen eller andre
  • det kan være med til at sætte fokus på en problemstilling ude i samfundet, at vi kan beskrive målgruppens udfordringer.

Fortællingen kan I fx formidle der, hvor I normalt kommunikerer med frivillige, fx gennem interne nyhedsbreve, via frivilliges facebookgrupper, uddannelsesdage for frivillige eller via andre medier.

Skab et læringsfællesskab blandt jeres frivillige

I vidensarbejdet indsamles ofte forskellige typer af dokumentation eller data. Data bliver først til læring og udvikling, når I har analyseret dataene og derefter sammen reflekterer, drøfter, sparrer og vurderer med udgangspunkt i de samlede data. Det kalder vi ’at skabe et refleksionsrum’. Et refleksionsrum kan finde sted på fx frivilligmøder, bestyrelsesmøder, uddannelsesdage eller generalforsamlinger.

Figuren neden for illustrerer sammenhæng mellem dokumentation, evaluering og læring i vidensarbejdet.

Vidensarbejdets fire processer
Figuren illustrerer sammenhæng mellem de fire begreber i vidensarbejde. Læs mere om vidensarbejde i guiden 5 principper, der styrker godt vidensarbejde

De fleste kan læse en rapport med resultater fra en undersøgelse, men det er kun dem, der er involveret i et refleksionsrum, der oplever læringen. Vi anbefaler derfor, at I så vidt muligt bestræber jer på at skabe et refleksionsrum for de frivillige, som har bidraget til indsamlingen af data. På den måde får de mulighed for at lære af det vidensarbejde, de selv har bidraget til. Det kan også styrke deres motivation og engagement i kommende vidensarbejde.

For at få et godt afsæt for et refleksionsrum kan I med fordel indlede mødet med at præsentere den data, I har indsamlet, eller den analyse, I har udarbejdet.

Vi foreslår følgende struktur for mødet: 

1. Præsentation af de vigtigste fund, fx

  • De positive fund (og drøftelse af om alle er enige i, at de er positive)
  • De negative fund (og drøftelse af om alle er enige i, at de er negative)
  • De fund som er genkendelige
  • De fund som overrasker

2. Fælles drøftelse af data, fx

  • Hvad overrasker jer mest?
  • Kan I genkende billedet, dataene viser?

3. Hvad skal der ske herfra, fx

  • Lægger dataene op til, at vi skal lave nogle ændringer i vores forening/på vores aktiviteter?
  • Mangler vi noget viden, før vi kan foretage nogle ændringer?
  • Er der erkendelser, som skal deles i en større kreds, fx i et læserbrev?

Det kan også være en fordel at andre frivillige end dem, der har bidraget til vidensarbejdet, lærer af vidensarbejdet. Hvis I på baggrund af jeres vidensarbejde skal træffe en række beslutninger eller ændringer, er det også vigtigt at involvere bestyrelsen eller ledelsen. Dette kan fx ske i forbeindelse med et bestyrelsesmøde, hvor I benytter mødestrukturen oven for. 

Skab gode rammer for et meningsfuldt fællesskab for frivillige

For at fremme frivilliges oplevelse af at være en del af et fællesskab om at skabe viden, kan I også arbejde med at styrke de relationer, de frivillige har til hinanden.

Det kan I gøre ved:

  • At nedsætte et særligt team af frivillige, som har en bestemt rolle og motivation for at bidrage til vidensarbejdet. Fx et frivilligkorps, som tager ud og formidler data til andre frivillige.
  • At holde fysiske møder om vidensarbejdet. Det er vigtigt, at frivillige ikke oplever, at de står alene med at bidrage til vidensarbejdet, men at de er en del af en gruppe, som har et fælles ansvar for at løse opgaven. Fysiske møder kan være med at at skabe en tættere relation, da det er lettere at small talke, udtrykke humor og afkode kropssprog og ansigtsudtryk. Er fysiske møder ikke en mulighed for jer, er det dog bedre, at I mødes online end at I slet ikke at mødes. 
  • At anerkende frivilliges bidrag ved at vise, hvad der kommer ud af deres bidrag til vidensarbejdet, hvilke analyser der kan laves, og hvad dette overblik kan bruges til.
  • At understøtte, at frivillige fejrer de små sejre sammen, fx når de har indsamlet alle spørgeskemaerne, eller når de har holdt oplæg om deres vidensarbejde. Sæt fx et mindre beløb af, så der er råd til at købe festlig forplejning til fejringerne.
  • At være kreative og gøre nogle af de samme ting, når fællesskabet er digitalt, eller ressourcerne til at bringe folk sammen er begrænsede. Fx ved at sende et gavekort til at købe godter i en landsdækkende supermarkedskæde, lave fejringsopslag i interne facebookgrupper m.v.
Case: SIND Ungdom om at formidle formålet med vidensarbejdet for frivillige

Gennem de seneste år har den frivillige organisation SIND Ungdom ​​​udført en større spørgeskemaundersøgelse om deres arbejde med at skabe fællesskaber og klubber for unge med psykisk sårbarhed rundt om i landet. SIND Ungdom har valgt, at undersøgelsen kun skulle laves én gang.

Særligt klubbernes frivillige har spillet en stor rolle for, at undersøgelsen kunne gennemføres. De frivillige i klubberne har nemlig en tæt relation til de unge, som kommer i deres klubber. De frivillige kunne derfor bedre forklare de unge, hvorfor der blev gennemført en spørgeskemaundersøgelse og hjælpe dem med at besvare spørgeskemaet fremfor for medarbejderne på sekretariatet.

For de unge i klubberne kan det være en stor mundfuld at besvare lange, detaljerede undersøgelser i en setting, der skal være et frirum. Derfor var det enormt vigtigt, at de frivillige kunne bakke op og facilitere undersøgelsen.

På grund af de frivilliges tætte relation til de unge har SIND Ungdom brugt meget tid på at finde ud af, hvordan de skulle kommunikere om undersøgelsen for at skabe en fælles forståelse omkring opgaven blandt de frivillige.

For SIND Ungdom var det vigtigt, at den enkelte frivillige kunne se sig selv i undersøgelsen, og sige: ”Mit arbejde som frivillig gør en stor forskel, og nu har vi tal, der kan vise det.” Samtidig var SIND Ungdom ærlig om, at den indsamlede viden skulle bruges til fundraising.

SIND Ungdoms erfaring var, at det vigtigste at formidle var, hvorfor undersøgelsen skulle laves og hvorfor det ville være godt for organisationen at have den viden. Det skulle formidles, så det talte ind i de frivilliges arbejde og hverdag.

SIND Ungdom fremhæver også, at de frivillige særligt har været motiverede for at hjælpe med at indsamle spørgeskemaer, fordi undersøgelsen kun skulle udføres én gang, og de derfor ikke skulle gøre det som en fast del af deres klubaftener fremover.

 

Værdi 2: Styrk frivilliges indflydelse i vidensarbejdet

HVAD

Inddrag de frivillige og giv dem indflydelse på vidensarbejdet, så det styrker deres motivation og ejerskab over deres rolle i vidensarbejdet.

HVORFOR

Motivation fremmes ved at understøtte et miljø, hvor frivillige har indflydelse på vidensarbejdet i foreningen og de konkrete opgaver, de skal bidrage ind i. Frivillige skal opleve, at den konkrete opgave er en relevant opgave for dem, og at det passer ind i deres frivillige arbejde. Vidensarbejdet kan for nogle frivillige opleves som noget, der ligger langt væk fra deres kerneopgaver og som en ekstra opgave i deres daglige arbejde. Det er derfor vigtigt, at I inddrager frivillige i at træffe beslutninger om deres egne opgaver i vidensarbejdet. Det skaber både medbestemmelse og giver dem indflydelse, som ofte styrker motivationen for at ville bidrage til vidensarbejdet.

HVORDAN

I det følgende kan I finde inspiration til, hvordan I kan arbejde med at sikre, at frivillige har indflydelse på vidensarbejdet. Der er mange måder, I kan arbejde med dette på. Det kan være, at I har andre idéer end de forslag, vi kommer med. Vi anbefaler, at I skaber en åben dialog om vidensarbejdet med de frivillige. I denne dialogkan I fx kan spørge ind til de frivilliges holdninger til vidensarbejdet, og om de fx har et ønske om mere ansvar eller konkrete opgaver. Det kan medføre, at der er visse frivillige, som kan give udtryk for, at de ikke ønsker at tage del i vidensarbejdet og vice versa. Dette kan betyde, at vidensarbejdet placeres hos nogle, og ikke andre, frivillige.

Inddrag frivillige i en åben dialog om vidensarbejdet

For at frivillige oplever ejerskab over den del af vidensarbejdet, de er involveret i, kan I spørge ind til deres holdninger til fordele og udfordringer ved vidensarbejdet. Det giver plads til at de kan udtrykke deres eventuelle bekymringer for vidensarbejdet, og få indflydelse på den del af arbejdet, der involverer dem. Det kan fx være, at de er usikre på den rolle, de skal have. De kan også være uforstående over for den metode, I har valgt at bruge, når I indsamler data i forhold til målgruppen.

Vi foreslår, at I åbner for en dialog med følgende spørgsmål:

  • Hvilke fordele ser I ved at lave ”den her evaluering”, ”registrere det her”…
  • Hvilke ulemper ser I ved at lave ”den her evaluering”, ”registrere det her”…
  • Hvordan kunne I tænke jer at bidrage til vidensarbejdet?

I kan også forklare, hvorfor vidensarbejdet udføres, og hvad det skal bidrage til i foreningen. Samtidig kan de frivillige byde ind, hvis de gerne vil bidrage til vidensarbejdet på en bestemt måde eller til en bestemt opgave.

Ved at de frivillige selv sætter ord på fordelene ved vidensarbejdet, får de også et fælles sprog for vidensarbejdets formål.

Inddrag frivillige i designet

Nogle frivillige motiveres, hvis I involverer dem i designet af vidensarbejdet. Det kan I fx gøre ved:

  • At inddrage frivillige i en workshop om forandringsteori, da de har det bedste kendskab til fx målgruppen eller aktiviteterne. Få inspiration til, hvordan I kan udvikle en forandringsteori
  • At inddrage frivillige, når I udarbejder spørgsmål til spørgeskema. Fx kan det være de frivilliges opgave at stille tre spørgsmål til en bruger af en aktivitet eller i et rådgivningsforløb. De kan opleve en større naturlighed ved at stille spørgsmålene, hvis de selv har været med til at formulere dem.
  • At give frivillige mulighed for at komme med input til spørgsmål til spørgeskema eller interviewspørgsmål. Det kan være med til at sikre, at spørgsmålene er aktuelle, forståelige og ikke virker stødende på dem, der skal svare på spørgsmålene. Fx kan det være, at de frivillige bedst ved, hvad brugerne kan og vil svare på, fordi det er de frivilige, der har den tætteste kontakt til brugerne i aktiviteten.

Tilpas vidensarbejdet til jeres aktiviteter

Hvis I ønsker, at data skal indsamles løbende og som en fast del af jeres aktiviteter og indsatser, skal I overveje, hvordan indsamlingen af data kan tilpasses jeres aktiviteter. Her er det vigtigt, at de frivillige har indflydelse på, hvordan indsamlingen af data kan tilpasses aktiviteten eller det frivillige arbejde, da det i høj grad er dem, som bliver berørt af det.

I vil måske opleve, at I må gå på kompromis med, hvornår eller hvordan, I indsamler data. Det sker fx, hvis indsamlingen bliver en bøvlet opgave for de frivillige. Det kan også være, at de frivillige har stærke værdier for, hvorvidt og evt. hvordan data fra aktiviteten skal indsamles. Det kan være langt bedre at gå på kompromis end at insistere på at gøre, som I oprindeligt havde tænkt. Hvis I fastholder jeres oprindelige ønsker, kan det nemlig betyde, at I ikke får indsamlet data.

I kan fx tilpasse vidensarbejdet ved at:

  • Tilpasse metoderne til indsamling af data til de aktiviteter, I allerede tilbyder målgruppen. På den måde kan de frivillige og målgruppen måske opleve, at indsamling af data forstyrrer aktiviteten i mindre grad. Et eksempel er at I bruger busturen hjem fra kolonien til at lade børnene tegne, hvad de synes har været sjovest i aktiviteten. På den måde bruger I en metode (at tegne), som jeres målgruppe finder naturlig. Samtidigt stjæler indsamlingen af data/viden ikke tid fra aktiviteten (at være på koloni), fordi det er tid, som i forvejen bruges til at komme fra A til B.
  • Finde ud af, hvad der giver bedst mening i de frivilliges hverdag. Måske det giver mest mening med en månedlig status på, hvor mange der kommer til jeres cafe-aftener, frem for at frivillige skal registrere brugerne hver gang.
Case: SIND Ungdom om tilpasning af indsamling af data til de frivilliges hverdag

Ofte kan frivillige foreninger og organisationer godt drømme om at have en bestemt type data eller viden om målgruppe, aktiviteter eller indsatser. I SIND Ungdom er de nysgerrige efter at vide, hvor mange nye unge der kommer i deres klubber og hvor mange unge, der er gengangere. Men det har været svært at få den viden, fordi de frivillige ofte glemte at registrere den information til klubaftenerne.

SIND Ungdom fremhæver, at: ”I stedet for en manuel optælling af de unge ved hver klubaften, har vi i stedet en månedlig samtale med de frivillige, hvor vi undersøger hvor mange, der kommer på en klubaften”.

SIND Ungdom måtte derfor gå på kompromis med, hvilken viden de ønskede at få, og hvad der rent praktisk kunne lade sig gøre. For SIND Ungdom handler det også om, at:

”Kerneopgaven for de frivillige er, at de skal være der for de unge i klubberne. Det er deres virkelighed at lave nogle gode fællesskaber. Men når jeg kommer oppe fra og gerne vil lave en evaluering og indsamle noget data, så er det ikke det, som fylder i deres hverdag. Det er en ekstraopgave for dem.”

Det er SIND Ungdoms erfaringer, at de frivillige skal have indflydelse på, hvordan fx indsamling af data passer ind i deres hverdag. Ofte vil de frivillige rigtig gerne hjælpe, men det skal stadig passe ind i det frivillige arbejde, de udfører på aktiviteten.

Værdi 3: Styrk frivilliges kompetencer til vidensarbejdet

HVAD

Understøt at jeres frivillige føler sig kompetente til at varetage deres opgaver i vidensarbejdet og skab på den måde motivation, der styrke vidensarbejdet.

HVORFOR

At føle sig kompetent til at udføre en konkret opgave kan skabe motivation hos frivillige. Frivillige kan opleve, at det er motiverende at være god til det, de gør. I vidensarbejdet skal I derfor have fokus på at opfylde frivilliges behov for at føle sig kompetent – enten ved at matche de frivillige med den rigtige opgave, tilbyde mulighed for sparring eller ved at tilbyde mulighed for at lære og udvikle deres kompetencer.

HVORDAN

I det følgende får I inspiration til, hvordan I kan understøtte, at de frivillige føler sig kompetente til at udføre en konkret opgave i vidensarbejdet, og hvordan I kan understøtte deres mulighed for at udvikle deres kompetencer. Det vil være forskelligt fra forening til forening, hvad I synes er muligt. Hvis en frivillige ikke oplever, at han eller hun har kompetencer til at udføre en konkret opgave i vidensarbejdet, er det vores anbefaling, at I bakker den frivillige op i at benytte de muligheder for kompetenceudvikling, som findes. I kan fx hjælpe ved at fortælle om mulighederne hos jer og andre, ved at give støtte til transport eller hjælpe den pågældende med at melde sig til fx et kursus, et webinar eller andre læringsaktiviteter.

Spørg frivillige i jeres forening

I kan spørge ud i foreningen, om der er frivillige , der har interesse for og lyst til at arbejde med (dele af) vidensarbejdet. Måske er der allerede nogle frivillige, som i kraft af deres uddannelse, arbejde eller på anden vis har bestemte kompetencer og interesser for analyse og metode. Det kan styrke netop deres motivation, at de får lov til at sætte nogle af deres faglige kompetencer i spil i deres frivillige arbejde.

Hold møder med sparring og erfaringsudveksling

Ved at skabe et rum for faglig sparring og erfaringsudveksling kan I opbygge de frivilliges kompetencer og fortrolighed med jeres vidensarbejde. Måske oplever flere frivillige, at de har de samme udfordringer. Det kan være, at de alle har svært ved at håndtere den samtale, hvor de inviterer målgruppen til at svare på et spørgeskema. Eller måske oplever flere af foreningens bestyrelsesmedlemmer på tværs af  lokalafdelinger, at det er svært at udfylde og sende et Excel-ark. I sådan en situation kan det være gavnligt at de dele tips og tricks med andre frivillige, som har samme udfordring.

Et rum for faglig sparring og erfaringsudveksling kan både finde sted på frivilligmøder, netværksmøder på tværs af frivilliggrupper eller på uddannelses- og temadage.

Spørg gerne jeres frivillige om, hvad de synes er svært ved vidensarbejdet, hvad de ønsker at blive bedre til, eller hvad de godt kunne tænke sig mere viden om. I kan lade deres ønsker være styrende for temaet på mødet.

Målret jeres rekruttering af frivillige

I kan rekruttere nye frivillige med specifikke metodiske- og analytiske kompetencer. Det kan være, at I har brug for en frivillig, som er god til Excel. Det kan også være en frivillig, som ved, hvordan man udarbejder spørgeskemaer eller en frivillig med flair for at skrive gode fortællinger og formidle data og viden. Nogle frivillige - særligt unge frivillige - motiveres af at at få lov til at afprøve deres uddannelsesfaglige kompetencer i deres frivillige arbejde. Når I målretter jeres rekruttering af frivillige til foreningen, kan I sandsynligvis tiltrække og motivere helt nye typer af frivillige.

Når I fremover rekrutterer nye frivillige, kan I også formidle, at indsamling af data eller andre dele af vidensarbejdet er en fast opgave i (nogle typer) frivilligfunktioner. På den måde ved nye frivillige, at opgaven hører med til at være frivillig i en given aktivitet. Få råd og inspiration til at rekruttere frivillige i CFSA’s faglige tema: Rekruttering af frivillige

Deltag i kurser og faglige netværk

Hos CFSA kan I tilmelde jer kurser og webinarer med fokus på vidensarbejdet i frivillige sociale organisationer. CFSA’s kurser og webinarer er gratis for frivillige og ansatte i det frivillige sociale arbejde. Se alle CFSA's aktuelle kurser og webinarer

Har I brug for hjælp til mere konkrete udfordringer med dokumentation og vidensarbejde i det frivillige sociale arbejde tilbyder CFSA også rådgivning  

Arbejder du med analyser og data i interesseorganisationer, foreninger og NGO'er så tjek muligheden for at blive medlem af Epinions analysenetværk Analytio

Case: Red Barnet Ungdom om at rekruttere frivillige specifikt til vidensarbejde

For nogle frivillige kan indsamling af data og spørgeskema opleves som en stor ekstraopgave, fordi de ikke har den faglige interesse i vidensarbejde og hellere vil bruge tiden med brugerne på aktiviteterne. Red Barnet Ungdom har erfaring med at rekruttere frivillige med metodiske kompetencer til netop denne opgave.

Red Barnet Ungdom har to frivilliggrupper à fire-fem frivillige, som tager ud på læringscaféer i hele landet én gang om året. På læringscaféerne udfylder en frivillig spørgeskemaerne sammen med børnene. Spørgeskemaerne handler bl.a. om at blive taget godt i mod på læringscaféen. Frivilliggruppen har også til opgave at formidle børnenes oplevelser af læringscaféen til de lokale frivillige på caféen for at kvalitetssikre og udvikle caféen, så det bedst muligt imødekommer børnenes behov.

Red Barnet Ungdom oplever flere fordele ved at rekruttere frivillige specifikt til at indsamle spørgeskemaer på deres læringscaféer.

”Vores frivillige, der arbejder med at indsamle spørgeskemaerne, er typisk frivillige på en lang videregående uddannelse, og som har en faglig interesse for metode og interviews og derfor er motiveret for at have netop denne frivilligopgave.

Derudover kan det være med til at betyde, at børnenes svar på spørgsmålene ikke er farvet af relationen til de frivillige, som er på læringscaféerne, når det er nogle andre frivillige, som sidder og hjælper barnet med at svare på spørgeskemaet.”

Red Barnet Ungdom oplever, at de har en frivilliggruppe, som er stærkt motiveret for opgaven, fordi de har en faglig interesse for metode og analyser. De opleverat få mulighed for at afprøve deres kompetencer i det frivillige arbejde. Metodisk er det også en fordel, da det mindsker risikoen for, at svarene fra børnene afspejler relationen til den frivillige frem for deres oplevelser med læringscaféen.

Se et eksempel på et rekrutteringsopslag fra Red Barnet Ungdom 

Ordbog: Begreber og udtryk i guiden om at skabe motivation og engagement i vidensarbejdet

Vidensarbejde: Vidensarbejdet består af fire dele; formål, dokumentation, evaluering samt læring og udvikling. Vidensarbejde er derfor en proces, der dækker over:

  • At bestemme formålet med det vidensarbejde, der skal udføres, herunder at formulere et undersøgelsesspørgsmål.
  • At vælge undersøgelsesmetoder til at indsamle dokumentation. Dokumentation er informationer om indsatser og aktiviteter og kan også oversættes til data.
  • At lave en vurdering af data – også kaldet en evaluering.
  • At anvende evalueringen af data. Det vil sige at lære og udvikle på baggrund af dokumentation og evaluering.

Læs mere i guiden 5 principper, der styrker foreningens vidensarbejde