Faglig artikel

Sådan bliver I klar til at udvikle digitale tilbud, der skaber nærhed og fællesskab for brugerne

Af Suzette Frovin, kommunikationschef, Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Hvordan kan I omlægge jeres fysiske aktiviteter til digitale tilbud, så de stadig er meningsfulde for frivillige og brugere? Få inspiration fra det digitale uddannelsesforløb for Lungeforeningen, som Center for Frivilligt Socialt Arbejde udviklede og afviklede i sensommeren 2020.

Indhold
Faglig artikel
none

I foråret 2020 lukkede Danmark ned, og civilsamfundet befandt sig ligesom resten af samfundet i en uvant situation. Rigtig mange foreninger tog de første spæde skridt ud i at omlægge tilbud og tilpasse sig tiden under nedlukningen. Siden har det vist sig, at vi nok nærmere ser ind i en ny virkelighed, som kalder på mere langsigtede planer for, hvordan det frivillige sociale arbejde stadig kan gøre en forskel – også selvom frivillige og brugere ikke kan mødes, som vi plejer.

Det seneste halve år har Center for Frivilligt Socialt Arbejde rådgivet og understøttet foreninger i at gennemføre og omlægge aktiviteter til digitale tilbud. Vi trækker på vores store erfaring med at afholde kurser og i de senere år også webinarer samt på vores kendskab til hele den frivillige sektor. En af de vigtige erfaringer vi har gjort os, er, at det er muligt at skabe online-fællesskaber, hvor relationerne er ligeså tætte og betydningsfulde som i det fysiske møde. I denne artikel kan du få inspiration til, hvordan I helt konkret kan styrke relationer blandt frivillige, ansatte og brugere, selvom I mødes i en digital virkelighed.

Digitalt grundkursus i mødeplatforme og relationer

I august 2020 blev Center for frivilligt Socialt Arbejde kontaktet af Lungeforeningen, som ønskede at få hjælp til at uddanne 20 frivillige og fem ansatte rådgivere som skærmværter. Lungeforeningen ønskede at genskabe det personlige møde og dialogen i et digitalt univers. Derfor skulle foreningens frivillige og rådgivere have viden om og færdigheder til at bruge den digitale mødeplatform MS Teams til at afholde trygge og meningsfulde omsorgssamtaler, webinarer og træningsforløb. Alt sammen med det mål at mindske ensomheden og udsatheden blandt foreningens målgruppe.

Det forløb, CFSA’s konsulenter udviklede til Lungeforeningen, bestod af to del-forløb:

  1. Et forløb med fokus på de tekniske udfordringer, hvor deltagerne fik viden om og inspiration til at anvende forskellige funktioner i mødeplatformen MS Teams.
  2. Og et mere kreativt forløb med fokus på at skabe inspirerende og involverende processer, der giver et trygt digitalt rum, hvor alle deltagere oplever at blive set og hørt.

Det samlede forløbet foregik over fire uger med halvanden times undervisning pr. hold pr. uge. Hvert hold bestod af 6-8 deltagere i alderen 55-70+.

Forløbet blev udviklet i tæt samarbejde med Lungeforeningen og blev skræddersyet udfra målgruppens behov og ikke mindst deres aktuelle IT-erfaringer og -forudsætninger. Og netop deltagernes erfaring med IT betød, at der i forløbet var stort fokus på øvelser, hvor deltagerne fik mulighed for at afprøve forskellige funktioner undervejs med hjælp og støtte fra en konsulent fra CFSA.

Hvordan virker den digitale mødeplatform – og hvordan leder jeg et godt møde online?

I det tekniske forløb blev alle frivillige og rådgivere undervist i brugen af MS Teams og platformens forskellige funktioner.  Med afsæt i deltagernes niveau og fremtidige opgaver fik deltagerne ligeledes undervisning i, hvordan de blev gode skærmværter.

Helt konkret fik deltagerne:

  • Ideer og inspiration til at være god og inddragende digital møde- og procesleder både før, under og efter et møde.
  • Gode råd og tips til at sikre koncentration og fokus blandt deltagere i digitale møder.
  • Viden om, hvordan digitale mødeteknologier kan bruges til at bygge relationer og skabe trygge mødeformer på afstand.

>> Læs mere om facilitering af digitale møder i artiklen Det gode digitalt møde - hvordan gør I?

Særligt de frivilliges IT-kendskab og -forudsætninger var meget forskellige, og en del af dem havde kun meget lidt, hvis nogen erfaring med videopkald og digitale møder. Alle deltagere havde dog både vilje og lyst til at lære, hvordan de kunne flytte fysiske omsorgssamtaler over på en digital platform, så de fortsat kunne hjælpe andre ud af ensomhed.

I det kreative forløb blev Lungeforeningens frivillige og rådgivere undervist i digitale værktøjer til at inddrage og involvere deltagere aktivt i undervisningen.

Deltagerne blev introduceret for følgende værktøjer:

  • Skærmdeling herunder dokumentdeling
  • Mentimeter, Kahoot og afstemning
  • Chat, video og billeder
  • Padlet og whiteboard
  • Udvikling af krea kit

Ny viden skal ud og arbejde med det samme

Forskningen viser, at læring først for alvor forankres, hvis vi skaber mulighed for, at deltagerne bliver aktivt inddraget både under og efter et kursus eller uddannelsesforløb (også kaldet transfer). Derfor arbejder vi på CFSA aktivt med fx hjemmeopgaver og øvelser, som giver deltagerne mulighed for at omsætte ny viden til konkret praksis (handling).

>> Læs mere om transfer i artiklen Effektfuld læring eller inspiration til baghovedet? 

På Lungeforeningens forløb blev deltagerne opfordret til at øve sig sammen og hver for sig mellem de enkelte undervisningsgange, ligesom foreningens ansatte fik træning flere gange om ugen undervejs i forløbet. Det bidrog til, at alle deltagerne så hurtigt som muligt fik den nye viden ind under huden og hurtigt gjorde sig egne erfaringer med, hvad der virker, og hvad der er svært.

Digitale tilbud skaber værdi for ansatte, frivillige og brugere

Det er ikke alle emner, processer eller undervisningsformer, som egner sig til et online forløb. Med grupper på 6-8 personer er det muligt at gennemføre inddragende og lærerige processer med plads til øvelser og dialog.

Eksempler på målgrupper, hvor digitale tilbud er særligt velegnede:

  • Frivillige og ansatte i patientforeninger
  • Bestyrelser på det frivillige sociale område
  • Brugere af frivillige sociale aktiviteter, som ikke kan gennemføres som vanligt under corona, og hvor der fortsat er brug for at gøre en indsats for fx at mindske ensomheden blandt målgruppen.  
  • Udsatte og ensomme borgere

Mange aktiviteter kan fungere digitalt

Det er ikke muligt at give et entydigt bud på, hvilke aktiviteter der kan og hvilke som ikke kan gennemføres digitalt. Men på baggrund af vores erfaringer siden foråret 2020 er der en række aktiviteter, der med fordel kan omlægges (midlertidigt) til digitale tilbud. Det er aktiviteter som:

  • Netværk for ensomme og udsatte borgere
  • Omsorgssamtaler
  • Mødregrupper
  • Bestyrelsesmøder
  • Generalforsamlinger
  • Sociale arrangementer

Derudover er mange digitale platforme velegnede til planlægningsaktiviter. Det gælder helt konkrete aktiviteter såvel som events og større begivenheder, men også udvikling og planlægning af projekter og procesforløb.

Udover at lære nyt om de digitale muligheder for at gennemføre aktiviteter gjorde Lungeforeningens frivillige og rådgivere sig også den værdifulde erfaring, at et digitalt forløb gør det lettere at mødes, selvom de geografiske afstande er store. For deltagerne på forløbet var det en meget konkret sidegevinst, at forløbet var med til at styrke netværket mellem lokalafdelingerne.

Hvad kræver det at gennemføre et digitalt forløb?

Deltagerne skal naturligvis have adgang til nettet og mulighed for at downloade MS Teams (eller en anden digital mødeplatform). I skal også sætte tid af til at introducere og afprøve funktioner i mødeplatforme på de første møder, og så skal I have en klar ramme for mødet (skal mikrofoner fx være slukket og kamera tændt?). Giv også gerne deltagerne mulighed for at øve sig sammen med andre undervejs og efter mødet.

Vi anbefaler, at I tager følgende i betragtning, når I planlægger et digitalt møde eller forløb:

  • Hvad er formålet med et digitalt møde frem for et fysisk møde? Hvad ønsker I som forening at opnå?
  • Er målgruppen for mødet parat til at gå online? Hvis ikke, hvad skal der så til for, at det bliver trygt for målgruppen at deltage?
  • Vær indstillet på, at det kan være en lang og sej proces, hvor øvelse og atter øvelse er en forudsætning for succes.
  • Find en i jeres forening, der kan være ansvarlig for det digitale område, og som har lyst til og mod på at bliver en slags digital superbruger hos jer (både på det teknisk og på indholdsdelen).

Få hjælp til at komme godt fra start

Hvis I vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at uddanne jeres frivillige til digitale mødeledere, eller til at skabe værdifulde, involverende online-processer, så kontakt Center for Frivilligt Socialt Arbejde på 60189664 eller info@frivillighed.dk