Hvordan får vi gang i den gode kontakt til vores faste frivillige?

Efter et år med hel eller delvis nedlukning kan foreninger i hele landet nu endelig igen åbne aktiviteter for brugerne. Men hvad stiller I op, hvis I helt eller delvist har mistet kontakten til jeres faste frivillige? Det får du svar på af rådgiver og konsulent Anita Sørensen i denne måneds spørgsmål til CFSA’s rådgivning.  

Indhold
CFSA rådgivning
none

Mange foreninger vil kunne nikke genkendende til, at kontakten til de faste frivillige over det seneste år er blevet mere sporadisk. Nogle foreninger har haft nogen kontakt, mens andre foreninger ikke har set de frivillige siden den første nedlukning i foråret 2020. Det er derfor helt naturligt, at følingen med jeres frivillige nu kan være udfordret. Så hvad gør I? 

De indledende overvejelser

Som det allerførste er det en god ide at tage temparaturen på, hvordan jeres forening ser ud efter genåbningen. Vil de frivillige kunne genkende foreningen og jeres aktiviteter? Er der sket forandringer, som betyder, at der er brug for, at I tager imod de frivillige på ny - eller som kalder på, at I (også) skal rekruttere nye typer af frivillige? 

Hvis det er over et år siden, I har været i kontakt med jeres frivillige, er det desuden særligt vigtigt, at I nu sætter fuldt fokus på deres motivation, tanker og overvejelser om deres engagement hos jer. Du kan få inspiration til, hvordan I griber opgaven an i artiklen Velkommen tilbage! Tag godt imod jeres frivillige efter genåbningen 

Tilbyd jeres frivillige en ’Velkommen tilbage-samtale’  

Hvis det er muligt for jer, anbefaler vi desuden, at I tager personligt kontakt til hver enkelt frivillige og tilbyder dem en velkommen tilbage-samtale. Hvis I har mange frivillige, kan det være svært at afsætte tid til 1:1 samtaler. Her kan I overveje at invitere hele frivilliggruppen eller grupper af frivillige til et fælles fysisk møde, hvor de får mulighed for at lufte deres forbehold og bekymringer ved at vende tilbage – både til det frivillige arbejde og til foreningen – og hvor de også kan dele og ikke mindst mærke glæden ved at ses og mødes igen. Vi ved nemlig, at alene det at mødes fysisk igen vil være motiverende for mange.  

Husk at lytte, være nysgerrig og spørge ind til de frivilliges ønsker og forventninger til deres frivillige arbejde. Har nedlukningen skabt andre forventninger til, hvad de skal? Og hvor ønsker de fremover at lægge deres kræfter? 

Læg en realistisk plan 

Det er en rigtig god ide, at I lægger en konkret plan for, hvordan I fx frem til sommerferien vil arbejde systematisk med genstarte de frivilliges engagement og motivation. Vær tydelig om, hvordan I vil involvere og engagere de frivillige, når de vender tilbage. Husk, at det er godt for motivationen, at der er konkrete opgaver at vende tilbage til, for så kan de frivillige nemlig mærke, at de er savnet, og at der er brug for dem. Overvej desuden nøje, hvor meget I skal skrue op for jeres aktiviteter. Hvad kan jeres frivillige holde til? Hvad er de motiveret for? At I sætter fuld skrue på alle aktiviteter med det samme, eller at I gradvist genåbner jeres aktiviteter?  

Gør noget helt særligt, når I mødes igen 

Og så til sidst et lille tip til den første dag I mødes: Gør noget særligt ud af rummet, udsmykning eller tøjet og skab en festlig stemning, så I markerer det skønne og motiverende ved endelig at mødes igen.  

God genåbning! 

/Anita