Faglig artikel

Gode råd til frivillige, der arbejder med børn og unge efter Covid-19

Af Suzette Frovin, kommunikationskonsulent ved Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Hvordan kan organisationer tage højde for, hvordan coronakrisen har påvirket børn og unge? Det nye Partnerskabet om udsatte børn og unge under COVID-19 giver gode råd til, hvordan frivillige, der arbejder med børn og unge, kan tage ekstra hånd om målgruppen i den kommende tid.

Indhold
Faglig artikel
none

De fleste børn og unge har kun været sammen med deres familie og/eller få andre i mange måneder. Nogle har haft det rigtig svært. Andre har kedet sig bravt, men nogle har nydt at være fri fra hverdagens krav. Og så er der dem, der stadig er rigtig bange for virussen, og dem, der slet ikke er. Det er med andre ord en broget flok børn og unge, som frivillige over hele landet møder til sommerlejre og ferieaktiviteter i de kommende uger.

Mød børn og unge i øjenhøjde

For frivillige handler det som altid om at kunne rumme de børn og unge, du møder, men denne sommer skal du i særdeleshed kunne rumme deres oplevelse af og reaktioner på at hverdagen har været anderledes for alle børn og unge. Den usædvanlige og ukendte situation, som coronakrisen har ført med sig, betyder, at frivillige også har en opgave i, at gruppen af børn og unge med at rumme og passe på hinanden.

Ingen oplevelser eller følelser er forkerte, men det kan betyde, at de børn og unge, I møder denne sommer, har mindre overskud end ellers. Og at forskelle mellem deltagerne på sommerlejre og ferieaktiviteter kan fylde mere, og at små konflikter kan vokse sig større, end de måske er. Det skyldes både, at deltagerne kan være sårbare, end de plejer, og at deltagerne kan være meget forskellige steder. Nogen vil være meget påvirket af coronakrisen - andre stort set ikke.

Overvejelser i arbejdet med børn og unge post-corona

På vegne af Partnerskabet for udsatte børn og unge under COVID-19 har Ventilen Danmark udarbejdet en række gode råd til foreninger og frivillige, der arbejder med børn og unge.

Partnerskabet anbefaler fx at overveje:

  • Er det en gruppe, der kender hinanden i forvejen, eller er de nye for hinanden?
    Det betyder noget for, hvor meget du skal gøre ud af gruppedannelsen i begyndelsen, og hvor stor tillid du kan forvente, de har til hinanden.
  • Hvilken aldersgruppe arbejder I med?
    Har selvfølgelig betydning for niveauet af samtalen, og hvilke forventninger du kan have til deres evner til refleksion, empati og handlinger. Men kan også have betydning for, hvordan de har oplevet nedlukningen.
  • Er det en gruppe af særligt udsatte børn og unge – eller mere et bredt udsnit?
    Eller sagt på en anden måde: Kan I forvente, at mange har svære forhold og oplevelser i bagagen – eller er det en gruppe børn og unge, hvor du ikke på forhånd ved, om nogle af dem har haft det særligt svært.

De gode råd fra Partnerskabet for udsatte børn og unge under COVID-19 kan downloades her