Rådgivning

Kan vi gå til bestyrelsen, når foreningens daglige leder ikke vil tage vores oplevelser af et dårligt arbejdsmiljø alvorligt?

Af Henriette Højberg, rådgiver og konsulent hos CFSA

Usikkerhed om reglerne for arbejdsmiljø er ikke ualmindelig i foreninger og frivillige sociale organisationer. Hvem kan I fx henvende jer til, når I som medarbejdere eller frivillige oplever trivselsproblemer eller konflikter, som er relaterede til arbejdet i foreningen, hvis den daglige leder ikke tager affære? CFSA’s rådgiver og konsulent Henriette Højberg giver svar på spørgsmål om, hvorvidt og hvordan I kan involvere bestyrelsen i sager om foreningens arbejdsmiljø.

Indhold
Rådgivning
foto af leder og bestyrelse

CFSA modtager jævnligt henvendelser fra frivillige og ansatte om deres arbejdsmiljø. Der kan være uklarhed om, hvem der har ansvar for trivslen i foreningen, og hvis et problem har vokset sig stort, er der ofte tvivl om, hvem man går til og hvem der egentlig skal sætte initiativer i gang for at løse det.

Hvem har ansvar for foreningens arbejdsmiljø?

Bestyrelsens strategiske ansvar for arbejdsmiljøet

Det er foreningens bestyrelse, som har det overordnede strategiske ansvar for foreningens arbejdsmiljø. Bestyrelsen skal også sikre, at lovgivningen bliver overholdt; herunder arbejdsmiljøloven.

Bestyrelsen er arbejdsgiver for organisationens ansatte, herunder den daglige leder, som skal sikre et godt arbejdsmiljø for øvrige ansatte og frivillige.

Det er også bestyrelsens ansvar at være velorienteret og følge op på tiltag og initiativer, der fremmer et sundt og godt arbejdsmiljø for både ansatte og frivillige.

Læs mere i CFSA's guide: Regler for arbejdsmiljø i frivillige sociale foreninger 

Det korte svar på spørgsmålet er, at det er foreningens daglige leder, der har ansvar for at tage vare på medarbejderes og frivilliges arbejdsmiljø. 

Men hvad gør I så i de tilfælde, hvor I gentagne gange har fortalt foreningens daglige leder om jeres bekymring, uden at det har haft nævneværdig effekt? Kan I fx gå til bestyrelsen?

Svaret på det spørgsmål er: Ja, I kan godt gå til bestyrelsen.

Når medarbejdere og frivillige gentagne gange har rejst en bekymring eller et generelt problem over for den daglige leder, uden at lederen har reageret, er det både nødvendigt og berettiget at gå til bestyrelsen. Særligt når problemet har konsekvenser for foreningens mulighed for at nå sine strategiske mål, og foreningen ikke har organiseret arbejdet med trivsel og arbejdsmiljø.

Hvis I vurderer, at det er tilfældet, er det stadig vigtigt, at processen er ordentlig og velovervejet.

Fire trin til en god proces, når I vil involvere bestyrelsen

En god proces kan se således ud:

  1. Afklar om jeres forening har organiseret sit arbejde med trivsel og arbejdsmiljø. Er der en arbejdsmiljørepræsentant eller et forum, hvor medarbejdere, frivillige og ledelse jævnligt drøfter arbejdsmiljøet samt medarbejdernes og de frivilliges trivsel? Hvis ja, så er det her, I bør rejse problemstillingen over for arbejdsmiljørepræsentanten og det fælles forum.
  2. Har I ikke en arbejdsmiljørepræsentant eller et fælles forum, må I gå et trin op ad ledelsesstigen og rejse problemstillingen over for bestyrelsen. Det kan I gøre ved at skrive en henstilling til bestyrelsen, hvor I orienterer om sagen og beder bestyrelsen om at tage hånd om den. Beskriv gerne konkrete løsningsforslag på arbejdsmiljøproblemet. Derudover kan I opfordre til, at bestyrelsen iværksætter initiativer, der sikrer, at der er den nødvendige og lovpligtige organisering omkring foreningens arbejdsmiljø. Sørg for at henstillingen er konkret og saglig og holdt i en respektfuld tone.
  3. Når I har skrevet henstillingen, sender I den til bestyrelsen. Send den også til den daglige leder til orientering. Bed om at få en kvittering og et praj om, hvornår I kan få svar fra bestyrelsen.
  4. Afvent tilbagemelding fra bestyrelsen og evt. fra den daglige leder.

Undlader bestyrelsen at handle på jeres henstilling, har I mulighed for at henvende jer til Arbejdstilsynet . Husk også at ansatte medarbejdere altid har mulighed for at kontakte deres fagforening for råd og vejledning om deres trivsel og arbejdsmiljø.

Ansvaret for arbejdsmiljøet er uddelegeret til den daglige leder

I skal være opmærksomme på, at I ikke kan gå udenom den daglige leder med jeres individuelle frustration og utilfredshed med arbejdet i foreningen. For det er ganske enkelt ikke bestyrelsens opgave at varetage hverken den daglige drift af foreningen eller personaleledelsen. Bestyrelsen træffer beslutninger på det overordnede, strategiske niveau, ikke det taktiske. Den ansvarsfordeling er vigtig at acceptere, fordi den skaber klare rammer om både den daglige leders og bestyrelsens arbejde og ansvar og forhindrer forvirring og konflikter om ledelsesmandatet. 

Læs mere i CFSA’s guide: Bestyrelsens opgaver

Vigtigt at organisere arbejdet med trivsel og arbejdsmiljø

I sidste ende vil det altid være en vurderingssag, hvorvidt et problem har et omfang og en natur, der retfærdiggør, at bestyrelsen involveres. Utilfredshed og mistrivsel bunder ikke nødvendigvis i et dårligt arbejdsmiljø, men kan fx handle om eksterne faktorer eller dårligt match mellem den frivillige/ansatte og dennes opgaver. På den anden side er et dårligt arbejdsmiljø et alvorligt og omkostningsfuldt problem for både foreningen og den enkelte medarbejder eller frivillige. Derfor opfordrer vi i CFSA på det kraftigste til, at arbejdet med foreningens trivsel og arbejdsmiljø formaliseres og organiseres, så der bliver taget godt hånd om det.

Godt arbejdsmiljø - ja tak!  

På CFSA arbejder vi netop nu på en antologi om arbejdsmiljø i frivillige sociale organisationer. Antologien udkommer i december 2022.

Flere af CFSA's kurser og webinarer har i dette efterår fokus på, hvordan bestyrelser og ledere kan styrke og løfte ansattes og frivilliges trivsel, engagement og arbejdsglæde. 

Se fx disse tre tilbud:

CFSA's kurser og webinarer er gratis for dig, der er frivillig eller ansat i foreninger og frivillige organisationer på det sociale område.