Nye guider letter arbejdet med dokumentation

Sikker viden er et godt fundament for læring og udvikling af frivillige sociale indsatser

Louise Rasmussen, webkonsulent ved CFSA

Gør jeres frivillige sociale indsats en forskel? Bruger I de frivillige kræfter mest effektivt? Og hvordan skaffer I jer systematisk viden om jeres arbejde og dokumenterer det nemmest og mest præcist? Vi lancerer seks nye guider, der giver inspiration og værktøjer til godt vidensarbejde i mindre og små foreninger på socialområdet. Guiderne er udviklet af Social- og Boligstyrelsen og CFSA og i samarbejde med en række frivillige sociale organisationer.

Indhold
Nye guider letter arbejdet med dokumentation
Dokumentation og vidensarbejde

Selv i mindre og helt små foreninger, kan I have brug for viden om, hvorfor og hvordan netop jeres frivillige sociale aktiviteter og måde at arbejde på virker. Ofte har I en god fornemmelse af, at det I gør, virker, fordi I kan mærke det på jeres brugere og frivillige, og fra de lejlighedsvise tilbagemeldinger, I får fra dem. Men, hvis I fx får penge til jeres aktiviteter eller indsats fra en fond, er der ofte et krav om, at I dokumenterer, hvordan jeres indsats og arbejde virker. Det kan også være, at I skal motivere jeres frivillige, og derfor har brug for viden om, hvilken forskel deres arbejde gør. Eller måske vil I gerne skabe opmærksomhed eller offentlig debat om en social udfordring eller problemstilling, I som forening er med til at løse. Derfor har I brug for at kunne sætte mere præcise ord på, hvorfor det I gør, er godt. Med andre ord har I brug for at skaffe jer mere sikker viden om jeres frivillige sociale arbejde.

”På CFSA ved vi, at foreningernes vidensarbejde ofte er motiveret af at vise bevillingsgivere, at deres indsatser og aktiviteter skaber værdi. Vi ved også, at mange foreninger er motiveret af ønsket om at lære og udvikle deres aktiviteter og indsatser til gavn for brugerne og udsatte mennesker. Vidensarbejdet bidrager netop til læring og udvikling, når foreningerne undersøger det, som er mest vigtigt for dem at vide noget om. Hvis I har besluttet, hvad I vil bruge viden til, allerede når I starter med at dokumentere, er motivationen for at indsamle viden ofte allerstærkest”, siger CFSA’s teamleder for Data og analyse Mette Hjære.

Nyt fagtema om vidensarbejde 

På frivillighed.dk har vi samlet seks nye guider i et fagligt tema om vidensarbejde i små og mellemstore foreninger og organisationer på det frivillige socialområde.

Hent inspiration, guider og værktøjer i CFSA’s faglige tema om vidensarbejde i frivillige sociale organisationer

Det kan være svært at finde den rigtige metode til at måle, evaluere og dokumentere frivillige sociale indsatser og særligt mindre og små organisationer og foreninger mangler kompetencer og ressourcer til arbejdet med dokumentation.

For at styrke vidensarbejdet i foreninger og frivillige organisationer på socialområdet, har Social- og Boligstyrelsen og CFSA udviklet seks nye guider med viden og værktøjer. Guider og værktøjer udspringer af det toårige projekt Styrket viden om frivillige sociale indsatser og aktiviteter.

17 mindre og større organisationer har været involveret og givet input til udvikling af guiderne. Målet er, at øget viden om vidensarbejde i sidste ende vil føre til en positiv forandring for foreningernes målgrupper og udsatte og sårbare brugere og borgere.

5 grundprincipper for godt vidensarbejde

De nye guider og redskaber tager udgangspunkt i fem grundprincipper:

  1. Tag stilling til, hvorfor I vil indsamle data og viden: Som det første skridt i vidensarbejdet skal I gøre jer klart, hvorfor I vil indsamle viden og hvilke(n) type viden, I har behov for. I skal med andre ord gå strategisk til værks ved at identificere et klart formål med vidensarbejdet.
  2. Stil det brugbare undersøgelsesspørgsmål: Før I kan gå i gang med at indsamle viden om en aktivitet, målgruppe eller noget helt tredje, er det afgørende for resultatet, at det er klart, hvilke(t) undersøgelsesspørgsmål I gerne vil have svar på.
  3. Involver målgruppen i vidensarbejdet: Målgruppen er kernen i de fleste frivillige sociale foreningers eksistens. Derfor anbefaler vi, at I altid overvejer, hvorvidt og hvordan I vil involvere målgruppen.
  4. Brug viden og data I allerede har: Allerede inden I går i gang med vidensarbejdet, eksisterer der en masse viden, som I kan bruge. Det kan fx være viden fra jeres egne årsrapporter, medlemsdatabase, eksterne forskningsrapporter eller videnspersoner i jeres netværk. (Gen)brug denne viden til at styrke jeres vidensarbejde.
  5. Prioriter vidensarbejdet ud fra jeres ressourcer og vidensbehov: Det er let at komme til at spørge om mere, end man har brug for at vide eller har tid til at analysere. Tænk over, hvilke og hvor mange ressourcer, I kan og vil bruge på vidensarbejdet, før I planlægger vidensarbejdet og overvej, om den data, I indsamler, giver jer svar på det, I gerne vil vide noget om.
Sæt brugerne i centrum for udviklings- og evalueringsarbejdet

Flere foreninger involverer brugerne i udvikling og evaluering af frivillige sociale indsatser. Det giver nemlig værdifuld viden om, hvorvidt hjælpen og indsatsen virker set fra brugerens synsvinkel. Men når brugerne skal svare på spørgsmål, der går tæt på deres egen fortid, situation og udfordringer, kan det give anledning til bekymring for, om brugerne bliver belastet af at skulle fortælle så meget om sig selv. 

Få CFSA's anbefalinger til, hvordan I inddrager og dokumenterer brugernes egne erfaringer i udvikling af nye aktiviteter og i evaluering af eksisterende indsatser, så dilemmaet mellem hensyntagen til brugerne og ønsket om grundig dokumentation er indarbejdet fra begyndelsen af evalueringen.

Læs artiklen: Sæt brugerne i centrum for udviklings- og evalueringsarbejdet

Ved at følge grundprincipperne kan I sikre kvalitet, konsistens og positiv udvikling og læring af jeres indsats eller aktiviteter.

Læs mere om principperne, som foldes ud i guiden 5 principper, der styrker foreningens vidensarbejde.

I guiden er også en tjekliste, som I kan bruge til at vurdere, om jeres nuværende vidensarbejde er strategisk, systematisk, realistisk, involverende og i overensstemmelse med jeres ressourcer og behov for viden.

6 guider, der styrker læring og udvikling af foreningernes indsatser

De fem grundprincipper for godt vidensarbejde udbygges i seks nye guider, som blandt andet giver en introduktion til begreber som fx dokumentation, evaluering, forandringsteori samt kvantitative og kvalitative metoder som fx interviews og spørgeskemaer.

Guiderne er målrettet bestyrelser, ledere, konsulenter og andre medarbejdere i frivillige sociale organisationer, som arbejder med viden og dokumentation af frivillige sociale indsatser og indeholder redskaber, vejledning og hjælp til at undersøge, dokumentere og evaluere de forandringer og resultater, som jeres arbejde og indsats skaber.

  1. 5 principper, der styrker foreningens vidensarbejde: Guiden giver overblik og inspiration til at indsamle viden om foreningens sociale indsatser og aktiviteter. Brug guidens 5 grundprincipper til at styrke jeres vidensarbejde og sikre kvalitet, konsistens og positiv udvikling og læring af jeres indsats eller aktiviteter.
  2. Guide til forandringsteori: Guiden giver en introduktion til forandringsteori og gennemgår trin for trin, hvordan I tilrettelægger og afholder en workshop med det formål at udarbejde en forandringsteori for en aktivitet.
  3. Guide til interviews om at skabe værdi og forandring: Guiden gennemgår trin for trin, hvordan I kan gennemføre interviews med jeres målgrupper om den forandring og værdi, som jeres aktiviteter skaber. Derudover er der råd og hjælp til hvordan I analyserer og fortæller om interviews.
  4. Guide til spørgeskemaer om værdi og forandringer hos målgruppen: Guiden giver overblik over brug af spørgeskemaer i vidensarbejdet og gennemgår trin for trin, hvordan I kan tilrettelægge en spørgeskemaundersøgelse om den forandring og værdi, som jeres aktiviteter skaber for målgruppen og brugere.
  5. Sådan udvikler I jeres aktiviteter mere systematisk: Guiden præsenterer forbedringsmodellen, som er et redskab, I kan bruge til at skabe en struktur for, hvordan I systematisk udvikler jeres aktiviteter ved at bryde jeres ideer ned til små afprøvninger og mere overskuelige ændringer.
  6. Styrk frivilliges motivation og engagement i foreningens vidensarbejde: Godt vidensarbejde bygger på inddragelse og motivation. I denne guide får I inspiration til, hvordan I styrker frivilliges motivation og engagement i foreningens vidensarbejde.

Tæt samarbejde mellem Social- og Boligstyrelsen og CFSA

De nye guider og værktøjer udspringer af projektet Styrket viden om frivillige sociale indsatser og aktiviteter – et to-årigt samarbejde mellem CFSA og Social- og Boligstyrelsen, som netop er afsluttet. 

Vi er glade og stolte over det gode samarbejde, der har været mellem styrelsen og CFSA gennem hele projektperioden. Det har været et unikt og usædvanligt tæt samarbejde, hvor begge parter har spillet ind med den særlige viden og indsigt, vi hver især har på civilsamfundsområdet. Det har været en klar styrke for det endelige produkt,” siger direktør for Social- og Boligstyrelsen Ellen Klarskov Lauritzen.

Læs mere om samarbejdet mellem CFSA og Social- og Boligstyrelsen  

 

Styrk jeres vidensarbejde med rådgivning fra CFSA 

Vi har samlet guider, værktøjer, artikler og bøger i et nyt fagligt tema om vidensarbejde i civilsamfundet

Temaets guider og værktøjer er tiltænkt ansatte og frivillige i foreninger og frivillige sociale organisationer, der oplever udfordringer i dokumentations- og vidensarbejdet. Men det er ikke alle udfordringer, der kan løses ved at følge en guide.

CFSA’s konsulenter rådgiver om alle dele af vidensarbejdet lige fra udvikling af forandringsteori til undersøgelsesdesign, spørgeskemaer,  analyse og formidling af resultater.

Læs om muligheden for at få hjælp og sparring fra CFSA's konsulenter til opgaver og udfordringer med dokumentation og vidensarbejde.

Kontakt

foto af analysekonsulent Mette Hjære
Analysechef

M +45 52 10 00 41