Klar til kommunalvalget: Sådan sætter I jeres mærkesag på dagsordenen

Af Suzette Frovin, kommunikationschef, Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Kommunalvalget den 16. november 2021 er en oplagt mulighed for at sætte jeres mærkesag på dagsordenen. Få inspiration til, hvordan I kan blive en del af valgkampen.

Indhold
Viden
none

Valgkampen frem mod kommunal- og regionsvalget den 16. november 2021 er i fuld gang. Derfor er det også nu, at I skal ud over rampen, hvis I vil have jeres lokalpolitikere til at diskutere jeres mærkesag i valgkampen.

Forstå den kommunale virkelighed – og valgkampen

Når valget er overstået, er budgettet for 2022 vedtaget i langt de fleste kommuner. Det betyder, at I ikke kan forvente, at politikerne sætter penge af til nye projekter, før den nye kommunalbestyrelse skal forhandle budget næste efterår. 

Til gengæld kan I allerede nu, hvor valgkampen er i fuld gang, gøre politikerne opmærksomme på jeres sag. Når politikerne kender jer, er der større sandsynlighed for, at I kan lykkes med at jeres sag bliver en del af budgetforhandlingerne i 2022. Vel at mærke, hvis I holder gryden i kog og fortsætter det gode arbejde efter valget. 

Politikerne har problemet - I har løsningen

For at få den største gennemslagskraft skal I kunne fremlægge jeres sag kort og præcist. Derfor er jeres allerførste opgave at blive helt skarpe på, hvad jeres mærkesag er – og hvordan I bedst kan sætte fokus på sagen.

Brug disse fem spørgsmål til at skabe en stærk fortælling:

  • Hvad er problemet?
  • Hvem går det ud over?
  • Hvad er konsekvensen, hvis problemet ikke bliver løst?
  • Hvordan kan problemet løses?
  • Hvad er gevinsten ved at løse problemet?

Problemet: Jeres problem skal være konkret og genkendeligt for andre end jer selv. Fx at der er mange ensomme, udsatte børn i jeres kommune.

Hvem: Fx de udsatte børn, som ikke har nogen venner.

Konsekvensen: Henvis gerne til undersøgelser eller anden fakta, som dokumenterer konsekvensen. Fx at ensomme, udsatte børn klarere sig dårligere i skolen, fordi de ikke trives socialt.

Bonustip!

Find kommuner, som allerede har fundet en løsning på problemet, og brug dem aktivt i jeres kampagne.

Kommunalpolitikere bliver også motiveret af, at jeres kommune ikke klarer sig dårligere end andre kommuner.

Løsningen: I har har helt sikkert et tilbud eller en aktivitet, som bidrager til at løse kommunens problem. Det er den løsning, I skal præsentere. Fx et klubtilbud, som styrker udsatte børns selvværd og støtter dem i at få venner.

Gevinsten: Beskriv hvad jeres kommune får ud af at løse problemet – gevinsten behøver ikke være økonomisk. Fx når udsatte børn får venner, får de også større selvværd og klarer sig bedre i skolen. Det giver dem bedre mulighed for at få en ungdomsuddannelse og bryde den sociale arv.

Husk! Den gode fortælling indeholder både fakta (fx hvor mange ensomme, udsatte børn) og følelser (historien om Sofie, der mødte nye venner i klubben og fik nyt mod på både skolen og livet).

Hvilke politikere og partier skal I satse på?

For at lykkes med at sætte jeres mærkesag på dagsordenen, har I brug for alliancer. For at lykkes med politisk interessevaretagelse er det helt afgørende, at I er politisk farveblinde. Det er langt fra sikkert, at de partier, I umiddelbart sympatiserer med, også er dem, der kan gavne jeres sag. 

Hvis I ikke allerede ved, hvem der reelt har indflydelse i jeres kommunalbestyrelse (og det er langt fra altid kun borgmesteren), er det en god ide at lave en kort analyse af, hvilke politikere der har indflydelse på hvad. Et godt sted at starte er at deltage i kommunalbestyrelsesmøderne enten fysisk eller digitalt, hvis jeres kommune sender live fra møderne. Her kan I høre, hvem der tager ordet, hvad de enkelte politikere brænder for, og hvem de andre politikere lytter til. Det giver et godt indblik i, hvilke politikere der brænder for jeres område, og som I med fordel kan kontakte. 

Blandt de nye kandidater, der stiller op til kommunalvalget, er der gode muligheder for at lave alliancer. Nye kandidater har større frihed til at interessere sig for nye områder – og hvis I kan hjælpe dem med både at formulere en stærk mærkesag og en løsning, er I allerede godt på vej. Blandt de nye kandidater bør I også forsøge at få et overblik over, hvem der har en chance for at blive valgt ind – og hvem af dem I vurderer har størst gennemslagskraft.

I kan også samarbejde med andre foreninger eller initiativer, som er optaget af den samme problemstilling som jer. Når politikerne oplever, at flere sætter fokus på det samme problem, vil de være mere lydhøre for at finde en løsning.

3 gode råd til hvad I helt konkret kan gøre frem til valget - og 1 råd til efter valget

  1. Inviter udvalgte politikere og nye kandidater på en kop kaffe og fortæl dem om jeres sag – og om det problem, I er med til at løse for eller sammen med kommunen. Lad dem møde om muligt nogle af jeres frivillige og brugere. Den slags møder gør indtryk og viser meget konkret, hvilken forskel I gør.
     
  2. Arranger en valgdebat med alle partier, der stiller op til kommunalvalget. Overvej om I kan invitere til en debat, som ikke er en klassisk paneldebat. Måske kan I lave en samtalesalon, hvor politikerne og publikum får mulighed for at tale sammen. Eller I kan mødes om en aktivitet i jeres forening. Det kunne fx være fællespisning. 
     
  3. Deltag som publikum i valgdebatter og stil spørgsmål til politikerne om jeres mærkesag. Husk at fortælle, hvordan I konkret bidrager til (eller gerne vil være med til) at løse kommunens problem. 
     
  4. Efter valget kan I invitere de nyvalgte politikere på besøg i jeres forening. Det kan fx være de politikere, der skal sidde i det fagudvalg, som beskæftiger sig med jeres område. I kan også overveje at invitere borgmesteren på besøg. Fortæl dem at I glæder jer til samarbejdet - og gentag, hvordan I gerne vil bidrage til at løse problemer med fx ensomhed eller udsathed i kommunen.   

Det lange seje træk

At sætte jeres sag på dagsordenen er ikke gjort med et kommunalvalg. Det kræver både tålmodighed og vedholdenhed. Men tiden op til kommunalvalget er en oplagt platform til at gøre opmærksom på jer selv og det problem, I gerne vil være med til at løse. Undervejs skal I være både konkrete og saglige, for det gør jer til en attraktiv sparrings- og samarbejdspartner også efter kommunalvalget.

Når det nye byråd træder sammen i januar 2022, skal I slå endnu et slag. For det er nu det nye byråd begynder at finde sine ben, og jeres lokalpolitikere begynder at gøre sig konkrete overvejelser om, hvordan de hver især kan sætte deres aftryk på den kommunale dagsorden. Sørg derfor for at holde kontakten til både politikere og nøglemedarbejdere i kommunen, og for løbende i lokale medier og på fx Facebook at holde kog i den sag, I brænder for.